platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekord igen – besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder

Det blåser en positiv vind över besöksnäringen på destinationen Swedish Lapland. Under 2016 omsatte den 6,5 miljarder kronor enligt TEM, turistekonomisk modell.

– Swedish Lapland är på god väg mot målet om fördubblad omsättning och har ökat med 58 procent sedan 2010. Utmärkande för det senaste året är att även många destinationer på landsbygden visar en stark utveckling. Flera nya reseanledningar har skapats och nya företag har startats som attraherar allt fler långväga besökare, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

För att tillväxt inom besöksnäring ska ske krävs det entreprenörer som utvecklar och investerar i alltifrån logi till aktiviteter.

– Det fina är att en het reseanledning är oberoende av platsens storlek, det handlar snarare om att ha resurser och förmåga att ta tillvara på platsens unika förutsättningar, en förståelse för drivkrafter för resande och marknadskännedom, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

– Den tillväxt som sker stannar på platsen och skapar direkta skatteintäkter till hela regionen. Det regionala strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland har sedan starten 2015 skapat förutsättningar för företagen att vässa sin kapacitet och det återspeglas i statistiken, säger Camilla Bondareva.

Under 2016 skapade besöksnäringen totala skatteintäkter på 645 miljoner kronor och en sysselsättningsökning på 9,35 procent jämfört med 2015. Det ger 4068 årsverken i Swedish Lapland. Sysselsättningsökningen är högre än den nationella nivån, som ökade med 7 procent. Besöksnäringen utklassar också Sveriges totala sysselsättningsökning på 1,7 procent sedan 2015.

I Heart of Lapland, som omfattar Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå har destinationsföreträdare och företag arbetat aktivt med säsongsförlängning. Fler produkter och paket finns tillgängliga att boka året runt. Det har resulterat i att fler anläggningar kunnat anställa personal på helårsbasis. En annan viktig faktor är det ökande antalet resenärer som själva tar sig runt inom destinationen. Det visar sig inte minst i den ökade omsättningen hos campingar runt om i Heart of Lapland, men också övriga regionen. Hit kommer både svenska och utländska campare och husbilsägare för att spendera sin semester.

I Pajala kommun omsatte besöksnäringen 149 miljoner kronor under 2016 – en ökning med 23 miljoner jämfört med föregående år. Ett företag som expanderar är Explore the North i Särkimukka.

– En stor andel av den ökade omsättningen beror på en längre vintersäsong och en riktad insats mot säsongsförlängning, sommar och höst. Efterfrågan från den internationella marknaden ökar och ger därmed utrymme för expansion. Vi ser ljust på framtiden och har som mål att 2018-2019 omsätta 50 miljoner med ca 10-15 nya helårsanställda, säger Explore the Norths ägare Johan Väisänen.

Skellefteå gör en omsättningsökning på 119 miljoner jämfört med 2015.

– Det är fantastiskt roligt! En stark besöksnäring är viktig för utvecklingen av Skellefteå, säger Maria Broman, vd på Visit Skellefteå.

– Hotellen går riktigt bra och en tydlig trend är ökningen av weekendbesökare, där evenemang är med och bidrar till den positiva utvecklingen. Sverige och Norge är fortsatt de dominerande marknaderna, men vi ser också en klar ökning från flera europeiska marknader. De senaste åren har det skett ett omfattande affärs- och produktutvecklingsarbete, inte minst inom ramen för strukturfondsprojektet Destination Capacity Building och vi kan idag erbjuda många fler exportmogna produkter mot såväl återförsäljarled som slutkonsument. Företagen samarbetar på ett helt annat sätt än tidigare och paketerar och säljer varandras produkter, avslutar Maria.

Den kommersiella omsättningen av turismen i Arjeplog var 176 miljoner kronor 2016. I en svensk genomsnittskommun utgörs 50 procent av den totala turistomsättningen kommersiell turism, det vill säga besökare som bor på hotell, stugby, camping och vandrarhem. I Arjeplog är den kommersiella andelen betydligt högre, här ligger den kommersiella andelen på 76 procent. De senaste tio åren har den kommersiella omsättningen ökat med 45 procent.

–Vi som jobbar med destinationsutveckling på Arjeplogs kommun är tacksamma och glada över att jobba tillsammans med våra driftiga företagare. De gör ett fantastiskt jobb med hårt tryck under högsäsong samtidigt som de finner tid för att jobba med utveckling av reseanledningar och ta stora kliv under lågsäsonger, säger Erika Forsberg, destinationsutvecklare på Arjeplogs kommun.

Bild: Stuart Davis

 

Snabbfakta

De privata resorna under 2016 svarade för 86 procent av omsättningen. Affärsresenärer står för 14 procent av omsättningen i besöksnäringsföretagen.

Swedish Lapland har en mycket stor andel utländska turister och de som ökade mest volymmässigt var från Norge och Tyskland medan Kina är en av de nationer som stod för den procentuellt högsta ökningen.

Antalet antal årsverken i besöksnäringen har mer än fördubblats sedan 2000.

Under 2016 skedde 3,6 miljoner kommersiella gästnätter.

 

Omsättning per kommun 2016

Kiruna 673 -1 procent

Gällivare 284 +0 procent

Jokkmokk 291 +9 procent

Boden 339 +9 procent

Älvsbyn 131 +20 procent

Arvidsjaur 217 +7 procent

Arjeplog 231 +7 procent

Sorsele 104,2 -3 procent

Skellefteå 1 065 +13 procent

Piteå 548 +0 procent

Luleå 928 +2 procent

Kalix 210 +9 procent

Överkalix 51,6 -12 procent

Haparanda 1 204 +3 procent

Övertorneå 53,5 +5 procent

Pajala 149,5 +18 procent

Totalt 6 480 +5 procent

källa: tem 2016

 

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25procent av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35 procent av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74 procent och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.