platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Hotellbokningar utanför resepolicyn är fortfarande ett problem

En studie från Egencia®, som driver affärsresesegmentet inom Expedia koncernen, visar att bokningar som görs utanför organisationers bokningssystem fortfarande är vanligt. Ungefär 59 procent av svenska affärsresenärer har ett specifikt bokningssystem upphandlat av arbetsgivaren. Trots detta säger hela 48 procent att de någon gång har bokat hotell utanför organisationens bokningssystem.

I Egencias undersökning har man tittat närmare på vad det är som får affärsresenärer att boka utanför det upphandlade bokningssystemet. Den främsta anledningen, enligt svenska affärsresenärer, är att hotellet man ville boka inte fanns tillgängligt (35 procent), att hotellen i sökresultaten saknade de bekvämligheter som önskades (34 procent) eller att priset var bättre (30 procent).

– Vi utvecklar ständigt våra erbjudanden så att de rätta valen hamnar högst upp i sökresultaten. Ser man till Egencias egna kunder fungerar detta bra då 75 procent av våra resenärer bokar ett av de hotell som hamnar under topp sju i sökresultatet. Hälften (50 procent) bokar ett av hotellen under topp tre. Affärsresenären vill ha klarhet i vad de kan förvänta sig gällande service, pris och andra bekvämligheter. Om detta erbjuds på ett tydligt sätt kan de känna sig trygga i att de valt det bäst lämpade boendet vilket leder till att företagets policy följs, säger Michael Schüller, vd Egencia Sverige.

Genom att erbjuda affärsresenären relevanta alternativ och enkla lösningar kommer bokningar utanför upphandlade bokningssystem med största sannolikhet att minska. När resan bokas via dessa bokningssystem kan organisationer omedelbart lokalisera sina anställda vid störningar eller akuta händelser så som naturkatastrofer eller andra kriser. Experter är även överens om att bokningar inom det upphandlade bokningssystemet kan leda till besparingar. Enligt GBTA så anser 79 procent av de tillfrågade bokningshanterarna att användandet av ett resebokningsbolag leder till effektivare processer och därmed besparingar inom affärsresor1.

 

* Undersökningen har gjorts av Northstar på uppdrag av Egencia. Totalt har 4521 affärsresenärer, i åldrarna 18 år och äldre, tillfrågats i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA. Totalt cirka 500 respondenter per land. Undersökningen genomfördes på nätet under perioden april till och med maj 2017.

Umeå Congress tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Umeå Congress har tecknat ett avtal med Linköpings universitet och får fortsätta som upphandlad partner ytterligare två år.

– Det känns såklart bra och viktigt för att kunna fortsätta utvecklas menar Krister Andersson, Umeå Congress. Nu i oktober hjälper vi dem med Förskolebiennalen i Norrköping och 9:e nationella Prioriteringskonferensen i Kalmar.

– Vi ser också en ökad efterfrågan på kunskap och erfarenhet från internationella kongresser och är glada att hälsa Jesslyn Rose välkommen till oss. Jesslyn har mångårig erfarenhet av mötesindustrin både från USA och de senaste fem åren i Sverige och det blir en bra förstärkning till vårt team, säger Krister Andersson. Jesslyn kommer att fördela sin tid mellan projektledning och att skapa nya affärsmöjligheter för bolaget.

 

Yasuragi lanserar nya TV-fria rum

I en tid när vi sällan kopplar ned, utan mer eller mindre konstant låter oss översköljas av intryck från olika media, har det japanska spahotellet Yasuragi valt att skapa nya hotellrum utan TV.

För den gäst som verkligen vill ta steget fullt ut, vila hjärnan och gå in för det som ibland kallas digital detox, är 17 stycken av de 41 alldeles nyrenoverade rummen utan TV.

– Vi ser en ökad efterfrågan från våra gäster att hitta miljöer där man kan koppla bort världen för ett tag och verkligen stilla sina sinnen. Därav valde vi att inte ha fast installerade TV i en del av de nya rummen säger Madeleine Andersson, HR & Hotel Manager på Yasuragi.

Rummen ligger nära det japanska badet och är designade av Lisa Grape på Joyn Studio. De ger ett mjukt och inbäddat intryck med mörka träslag och ljusa textilier, som för tankarna till vinter och snö. Liksom övriga hotellrum på Yasuragi råder här den japanska enkelhetens princip med rena linjer, få färger i naturens kulörer och några väl utvalda designdetaljer. I de TV-fria rummen kommer det även att finnas en låda att lägga sin mobiltelefon i.

Mobilfriheten har sedan tidigare varit en viktig del av vistelsen i det japanska badet på Yasuragi. Att man nu erbjuder gästerna att utöka möjligheten att släppa det digitala för ett tag ser man som ett led i att förstärka sitt kundlöfte så att gästen kan koppla av och åka hem med ny kraft.

– Många är uppkopplade en stor del av dygnet. Vi vill ge människor en möjlighet att koppla ned och uppleva den avkoppling som då blir möjlig, fortsätter Madeleine Andersson.

Yasuragi har sedan starten 1997 haft det japanska badet som en grundsten i sitt koncept. Inspirationen till hela verksamheten kommer från det japanska, vare sig det gäller estetik, matupplevelser eller aktiviteter. Just nu bygger man om det japanska badet och förfinar restaurangkoncepten som ett naturligt steg i att fortsätta utveckla det japanska arv man har att förvalta. I tillägg till det är nu alla 191 hotellrum på Yasuragi renoverade i en stil inpirerad av japansk estetik. 1:a januari öppnar man åter för privatgäster att besöka Yasuragi.

---------------------------------------------------------------------------------------------------Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.

Internetstiftelsen investerar en miljon kronor i mötesplatsen Foo Café

Foo Café grundades 2012 i Malmö och är en mötesplats för utvecklare. Sedan starten har verksamheten växt till Stockholm och Foo Café har idag i genomsnitt åtta evenemang varje vecka. Internetstiftelsens investering är ett led i arbetet med att stödja nystartade svenska internetbolag.

Foo Cafés affärsmodell bygger på att samarbeta med företag som antingen kan ha egna event i Foo Cafés regi, eller vara sponsorer för meet-ups inom olika områden. Syftet med mötesplatsen är kompetensutveckling och kunskapsdelning, främst för utvecklare.

– För ett litet företag som Foo Café är det otroligt värdefullt att ha Internetstiftelsen i ryggen. Vår strävan är att vara oberoende och göra internet och hela IT-industrin bättre. Att Internetstiftelsen investerar i oss är ett tecken på att vi gör bra saker. De är oberoende och har som uppdrag att göra internet bättre. Det ger oss möjlighet att växa under trygga förhållanden och ändå bibehålla vår självständighet, säger Michael Tiberg, vd för Foo Café.

– Det här passar bra ihop med vår ambition att bredda vårt erbjudande som utbildningsaktör för digital kompetens och vår egen nystartade mötesplats Goto 10. Investeringen i Foo Café ger oss möjlighet till att nå ut i andra städer i Sverige på sikt – vilket ger en större räckvidd. Så att fler kontinuerligt kan fortbildas i sin yrkesroll och driva internetutvecklingen i Sverige framåt, säger Danny Aerts, vd på Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

Kommande evenemang som planeras på Foo Café är bland andra ett seminarium om att bygga communitys i Stockholm 23 oktober och ett om introvert ledarskap i Malmö 24 oktober. Totalt genomförs runt 400 evenemang på Foo Café 2017.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Internetstiftelsen som investerare

Internetstiftelsen i Sverige, IIS, investerar sedan 2016 i unga svenska aktiebolag. Huvudsyftet är inte avkastning, eller att styra bolagens utveckling, utan i stället att hjälpa företag i ett tidigt stadie då det är svårt att attrahera investerare. Internetstiftelsen ska i dessa bolag vara minoritetsägare och bolagen ska ha möjlighet att köpa tillbaka aktierna i framtida investeringsrundor. Förra året investerade Internetstiftelsen i bolaget Weld och Meta Solutions.

Målet är att gå in i tre nystartade bolag per år. För att ett bolag ska komma ifråga ska de bland annat:

• Ha fokus på den svenska marknaden.

• Bolagens tjänster eller produkter ska vara i linje med stiftelsens ändamålsparagraf och värderingar.

• Bolagen kan få hjälp av Internetstiftelsens organisation för rådgivning

• Internetstiftelsen ska inte arbeta i bolagens styrelser.

Thomas Engelhart lämnar Scandic Hotels

Scandic Hotels meddelar idag att Thomas Engelhart, kommersiell direktör och medlem av koncernledningen, lämnar bolaget. Scandics vd och koncernchef Even Frydenberg tar per idag tillsvidare över ansvaret för bolagets kommersiella organisation.

– Thomas Engelhart har framgångsrikt drivit och stärkt det kommersiella arbetet vilket varit positivt för bolaget. Vi är mycket tacksamma för hans arbete och stora engagemang. Thomas och jag har haft en dialog under den senaste tiden där det har visat sig att vi har olika syn hur vi ska arbeta tillsammans för att nå våra strategiska mål. Vi har därför gemensamt kommit fram till att Thomas lämnar Scandic. Vi inleder nu en översyn av hur vi på bästa sätt ska organisera ledningen för Scandics kommersiella organisation, säger Even Frydenberg.

Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år.

100 år, 100 talare, 50 timmar non stop. Där har du ramarna för föreläsnings-festen som startar den 17 oktober på KTH och som Minnesota är med och producerar.

– Vi är oerhört glada över att ha fått det här förtroendet, säger Jenni Goldberg, KAM på Minnesota. Vi har gjort mycket kul tillsammans med KTH men att sända dygnet runt under 50 timmar tillhör inte de vanligaste uppdragen.

Allt om KTH:s forskning och forskare kommer att lyftas under ett seminariemaraton som varar över två dygn i streck. Vem som helst kan ta del av programmet som tar upp ämnen som urbanisering, livsvetenskap, rymden, mobilitet, energi, samhällsutveckling, utbildning och lärande, kommunikation och miljö.

Hela programmet livesänds så om man inte orkar kliva upp ur sängen eller vill lämna kontoret så kan man istället klicka in på http://www.kth.se/campus100 och följa när Sabine Höhler pratar om "Spaceship Earth", ett sätt att betrakta vårt jordklot som en rymdfärja, Hedvig Kjellström om AI och kroppsspråk eller Christer Fuglesang om rymden. Till exempel.

– Vi vill hylla vårt campus på sin 100-årsdag genom att bjuda in till ett Marathon av kunskap. Det finns så mycket spännande att berätta och det kändes helt rätt att göra detta i ett utmanande och innovativt format för att spegla verksamheten som pågår KTH campus, säger Sanna Cedergren, Mötesstrateg på KTH.

Minnesota håller i programmet och den tekniska lösningen. Förutom seminariemaratonet kommer även en hel del utställningar, labbrundor och annat att äga rum under veckan.

Arbetsgrupp Minnesota:

Jenni Goldberg — KAM, Caroline Pernow — Projektledare, Sanna Hövling — Produktionsledare, Alexandra Guldbäck — Produktionsledare.