platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Mässor & kongresser bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen

Idag den 7 juni firas ”Global Exhibitions Day” över hela världen. Dagen är ett initiativ från den internationella mässorganisationen UFI som vill visa på mässornas betydelse.

För att sätta fokus på mässors och kongressers betydelse för Sverige har Fairlink gjort en skattning som pekar på att mässor och kongresser årligen bidrar med cirka nio miljarder kronor till den svenska besöksnäringen.

De senaste decennierna har besöksnäringen seglat upp som en av Sveriges basnäringar och sysselsätter över 160 000 personer, enligt statistik från Tillväxtverket. En viktig motor inom besöksnäringen är mässor och kongresser. Årligen arrangeras flera hundra olika mässor och större kongresser i Sverige.

Att miljontals människor kommer till olika platser för att delta på en mässa eller kongress innebär, förutom att affärer skapas och branscher utvecklas, också stora positiva effekter för besöksnäringen. De tillresta besökarna äter, bor, shoppar etc. Det finns idag inga exakta siffror på det totala värdet men en färsk skattning från Fairlink pekar på att de totala turistekonomiska effekterna i Sverige uppgår till cirka nio miljarder kronor per år. Pengar som i sin tur både bidrar till nyanställningar och skatteintäkter.

– Det mänskliga mötet är avgörande för att bygga företagskulturer, skapa affärer, utveckla idéer och skapa gemensamma kulturupplevelser, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan.

– I förlängningen gör behovet att mötas att den fysiska platsen blir allt viktigare. Attraktiva platser som lockar människor och kan erbjuda mötesplatser kommer att spela en stor roll för ekonomisk tillväxt och mänsklig utveckling framöver, menar Carin Kindbom.

– De fysiska mötesplatserna är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt i de flesta branscher. När människor, kunskap och idéer möts formas framtiden. Den digitala utvecklingen har dessutom ökat människors behov av att även träffas öga-mot-öga, säger Mikael Jansson, vd på Fairlink.

– Utan mässor och kongresser skulle Sverige vara ett betydligt fattigare land, både kunskaps- och affärsmässigt, avslutar Mikael Jansson.