platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Clarions nya miljösatsning en succé - lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF

Det var i juni i fjol som Clarion Hotel introducerade ett nytt miljökoncept för alla övernattande hotellgäster i Norden. Gäster som bor mer än en natt ges möjlighet att bidra till miljön genom satsningen ”Green Stay”. Initiativet erbjuder gästerna att välja bort städning och istället skänka pengar till UNICEFs och Nordic Choice Hotels gemensamma projekt ”Sweet Dreams”. Clarion Hotel har under mindre än ett med gästernas hjälp samlat in en miljon kronor.

Genom tjänsten Green Stay erbjuds gästen att välja bort städning och istället bidra till UNICEFs och Nordic Choice gemensamma projekt mot människohandel i Kambodja. Genom Green Stay har man i tillägg reducerat förbrukning av vatten och kemikalier tack vare de 15 procent som väljer bort städning. Även drift- och personalkostnader har minskat. Idén kring Green Stay kom ursprungligen från en medarbetare som tack vare sin kreativitet fick ta emot pris från Petter Stordalen.

– Green Stay har levererat betydligt mer än vad vi vågat hoppas på! Gensvaret från gästerna är tydligt: man vill vara med och bidra, säger Henrik Berghult, Senior Vice President, Clarion Hotel. Sedan en tid tillbaka kan även våra konferensgrupper välja Green Stay. Ett uppskattat initiativ som ingen annan på marknaden erbjuder idag, avslutar Henrik Berghult.

Gästerna har möjlighet att välja bonuspoäng istället för att donera till UNICEF. Dock väljer över 70 procent av gästerna att bidra till UNICEF.

– Vi är imponerade av resultatet från denna kampanj, och samtidigt stolta över att ha en engagerad partner som Nordic Choice Hotels som visar att de verkligen tar ansvar, även utanför hotelldörren, säger Camilla Viken, Generalsekreterare UNICEF Norge. Ett fantastiskt resultat som kommer att hjälpa de mest utsatta barnen i Kambodja genom Sweet Dreams.

Green Stay har skapats med utgångspunkt i hotellkedjans miljöstrategi, där målet är att bli ett klimatneutralt företag. I strävan mot minskad förbrukning av kemikalier och vatten, skall Clarion Hotel leda utvecklingen till ett grönare samhälle. Inom kort kommer samtliga hotell inom Nordic Choice Hotels att erbjuda samma tjänst.