platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Globala vetenskapliga möten är ett strategiskt verktyg för destinationer

FÖR BÅGRA DAGAR SEDAN samlades 22 av landets Convention Bureaus i Stockholm för att tillsammans med representanter från sina respektive lärosäten diskutera hur vetenskapliga möten kan användas för att stärka Sveriges attraktionskraft.

Mötet genomfördes inom ramen för Team Sweden möten och evenemang, ett nätverk som Näringsdepartementet ansvarar för. Även representanter från Utrikesdepartementet och Utbildningsdepartementet deltog.

Deltagarna fick ta del av kunskap och erfarenheter från det pilotprojekt som Svenska Institutet och Karolinska Institutet har genomfört.

Syftet med projektet är att genom ökad samverkan utforma en modell för internationella vetenskapliga möten som stärker lärosätets och destinationens attraktionskraft.

Modellen utgör ett strategiskt verktyg för internationalisering, varumärkesarbete och att locka nya forskare.

En av de främsta utmaningarna för att få internationella vetenskapliga möten till svenska lärosäten är saknaden av incitament för att ta sig an värdskap, men även en bristande förståelse för mötens potential.

Därutöver finns det en utbredd okunskap om vilket stöd som finns att få internt, lokalt och nationellt.

– Tillsammans med våra respektive lärosäten har vi en stor möjlighet att främja Sverigebilden som kunskapsnation och skapa nya betydelsefulla internationella samarbeten, säger Sofie Lidholm, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB.

Nätverket är en ideell, icke vinstdrivande och opolitisk organisation med målet att göra Sverige till ett föregångsland inom mötesindustrin. SNCVB verkar efter två huvudfokusområden: affärsnytta och kunskapsutveckling.