platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Rekord igen – besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder

Det blåser en positiv vind över besöksnäringen på destinationen Swedish Lapland. Under 2016 omsatte den 6,5 miljarder kronor enligt TEM, turistekonomisk modell.

– Swedish Lapland är på god väg mot målet om fördubblad omsättning och har ökat med 58 procent sedan 2010. Utmärkande för det senaste året är att även många destinationer på landsbygden visar en stark utveckling. Flera nya reseanledningar har skapats och nya företag har startats som attraherar allt fler långväga besökare, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

För att tillväxt inom besöksnäring ska ske krävs det entreprenörer som utvecklar och investerar i alltifrån logi till aktiviteter.

– Det fina är att en het reseanledning är oberoende av platsens storlek, det handlar snarare om att ha resurser och förmåga att ta tillvara på platsens unika förutsättningar, en förståelse för drivkrafter för resande och marknadskännedom, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

– Den tillväxt som sker stannar på platsen och skapar direkta skatteintäkter till hela regionen. Det regionala strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland har sedan starten 2015 skapat förutsättningar för företagen att vässa sin kapacitet och det återspeglas i statistiken, säger Camilla Bondareva.

Under 2016 skapade besöksnäringen totala skatteintäkter på 645 miljoner kronor och en sysselsättningsökning på 9,35 procent jämfört med 2015. Det ger 4068 årsverken i Swedish Lapland. Sysselsättningsökningen är högre än den nationella nivån, som ökade med 7 procent. Besöksnäringen utklassar också Sveriges totala sysselsättningsökning på 1,7 procent sedan 2015.

I Heart of Lapland, som omfattar Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå har destinationsföreträdare och företag arbetat aktivt med säsongsförlängning. Fler produkter och paket finns tillgängliga att boka året runt. Det har resulterat i att fler anläggningar kunnat anställa personal på helårsbasis. En annan viktig faktor är det ökande antalet resenärer som själva tar sig runt inom destinationen. Det visar sig inte minst i den ökade omsättningen hos campingar runt om i Heart of Lapland, men också övriga regionen. Hit kommer både svenska och utländska campare och husbilsägare för att spendera sin semester.

I Pajala kommun omsatte besöksnäringen 149 miljoner kronor under 2016 – en ökning med 23 miljoner jämfört med föregående år. Ett företag som expanderar är Explore the North i Särkimukka.

– En stor andel av den ökade omsättningen beror på en längre vintersäsong och en riktad insats mot säsongsförlängning, sommar och höst. Efterfrågan från den internationella marknaden ökar och ger därmed utrymme för expansion. Vi ser ljust på framtiden och har som mål att 2018-2019 omsätta 50 miljoner med ca 10-15 nya helårsanställda, säger Explore the Norths ägare Johan Väisänen.

Skellefteå gör en omsättningsökning på 119 miljoner jämfört med 2015.

– Det är fantastiskt roligt! En stark besöksnäring är viktig för utvecklingen av Skellefteå, säger Maria Broman, vd på Visit Skellefteå.

– Hotellen går riktigt bra och en tydlig trend är ökningen av weekendbesökare, där evenemang är med och bidrar till den positiva utvecklingen. Sverige och Norge är fortsatt de dominerande marknaderna, men vi ser också en klar ökning från flera europeiska marknader. De senaste åren har det skett ett omfattande affärs- och produktutvecklingsarbete, inte minst inom ramen för strukturfondsprojektet Destination Capacity Building och vi kan idag erbjuda många fler exportmogna produkter mot såväl återförsäljarled som slutkonsument. Företagen samarbetar på ett helt annat sätt än tidigare och paketerar och säljer varandras produkter, avslutar Maria.

Den kommersiella omsättningen av turismen i Arjeplog var 176 miljoner kronor 2016. I en svensk genomsnittskommun utgörs 50 procent av den totala turistomsättningen kommersiell turism, det vill säga besökare som bor på hotell, stugby, camping och vandrarhem. I Arjeplog är den kommersiella andelen betydligt högre, här ligger den kommersiella andelen på 76 procent. De senaste tio åren har den kommersiella omsättningen ökat med 45 procent.

–Vi som jobbar med destinationsutveckling på Arjeplogs kommun är tacksamma och glada över att jobba tillsammans med våra driftiga företagare. De gör ett fantastiskt jobb med hårt tryck under högsäsong samtidigt som de finner tid för att jobba med utveckling av reseanledningar och ta stora kliv under lågsäsonger, säger Erika Forsberg, destinationsutvecklare på Arjeplogs kommun.

Bild: Stuart Davis

 

Snabbfakta

De privata resorna under 2016 svarade för 86 procent av omsättningen. Affärsresenärer står för 14 procent av omsättningen i besöksnäringsföretagen.

Swedish Lapland har en mycket stor andel utländska turister och de som ökade mest volymmässigt var från Norge och Tyskland medan Kina är en av de nationer som stod för den procentuellt högsta ökningen.

Antalet antal årsverken i besöksnäringen har mer än fördubblats sedan 2000.

Under 2016 skedde 3,6 miljoner kommersiella gästnätter.

 

Omsättning per kommun 2016

Kiruna 673 -1 procent

Gällivare 284 +0 procent

Jokkmokk 291 +9 procent

Boden 339 +9 procent

Älvsbyn 131 +20 procent

Arvidsjaur 217 +7 procent

Arjeplog 231 +7 procent

Sorsele 104,2 -3 procent

Skellefteå 1 065 +13 procent

Piteå 548 +0 procent

Luleå 928 +2 procent

Kalix 210 +9 procent

Överkalix 51,6 -12 procent

Haparanda 1 204 +3 procent

Övertorneå 53,5 +5 procent

Pajala 149,5 +18 procent

Totalt 6 480 +5 procent

källa: tem 2016

 

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25procent av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35 procent av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74 procent och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.

Ny marknadsansvarig och projektledare till Destination Uppsala

I september tillträder Helena Bovin som marknadsansvarig och Ola Rosén som projektledare på Destination Uppsala AB. Helena Bovin kommer som marknadsansvarig ha det operativa ansvaret för bolagets marknadsfrågor och aktiviteter samt ansvara för kontakt med partners och avtal. Ola Rosén kommer främst arbeta med att projektleda bandyfinalerna i Uppsala.

Helena Bovin kommer närmast från Nordic Choice Hotels där hon ansvarat för marknadsföring och kommunikation av varumärket Clarion Hotel i Norden. Hon tar med sig värdefull erfarenhet från besöksnäringen och en stark digital kompetens. Helena har också mer än tio års erfarenhet inom språkresebranschen med försäljning och internationella samarbetspartners som fokus.

– Jag har bott i Uppsala i närmare 20 år och älskar verkligen staden! Det är en fantastisk möjlighet att nu få ta aktiv del i arbetet med Uppsalas varumärke och att samarbeta med lokala aktörer för att tillsammans öka antalet besökare till destinationen.

Ola Rosén lämnar sitt arbete på Malta där han jobbat inom spelbranschen. Hans rötter finns annars i Dalarna, där han bland annat arbetat på Dalatravet med liknande uppgifter som väntar i projektledarrollen hos Destination Uppsala.

– Efter ett par år utomlands ska det bli fantastiskt kul att komma till Uppsala och få vara med att utveckla och stärka stadens besöksnäring. Jag själv har en examen inom Sports Marketing och har haft förmånen att få arbeta med mitt stora intresse sport sedan dess. Därför är det extra glädjande att Uppsala återigen får stå värd för SM-finalerna i bandy på Studenternas.

– Jag är mycket nöjd med rekryteringarna och tror att både Helena och Ola kommer att bidra stort till bolagets utveckling med sina kompetenser. Vi är ett kul team av duktiga människor som nu får välbehövlig förstärkning, säger Tiina Mykkänen, vd på Destination Uppsala.

Umeå Congress tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening

Varje år arrangerar Flisa en vetenskaplig kongress inom ambulans och akutsjukvård. Mötet roterar runt i Sverige där Örebro, Karlstad och Stockholm står på tur de tre kommande åren.

Flisakongressen är den årliga samlingsplatsen för fortbildning och utveckling och det är viktigt att säkra kvalitén på kongressen. Umeå Congress har fått det uppdraget de närmsta tre åren.

– De största fördelarna som jag ser det är att vi kan hjälpa till att driva förenings viktiga frågor i flera år, stärka samarbetet med sina branschleverantörer samt att sätta bra rutiner för de lokala arrangörerna i respektive stad, säger Krister Andersson, vd Umeå Congress. Uppskattningsvis kommer kongressen årligen att hantera 700 deltagare och en utställaryta på 1500 kvm. Treårsavtalet är värt cirka 10 miljoner. Vi tror att vår satsning på den senaste tekniken och vår arbetsmodell kommer att ge oss en möjlighet att teckna fler liknande avtal i framtiden och även att anställa ytterligare projektledare.

 

Ny köksmästare på Högberga Gård

Högberga Gård förstärker med ny köksmästare. Marcus Jansson är en ung, driven och erfaren kock som senast jobbat som köksmästare på Sveriges ambassad i holländska Haag. Med sin kreativitet i köket och passion för matlagning ska Marcus bidra till att förhöja den gastronomiska upplevelsen på Högberga Gård.

Högberga Gård fortsätter att satsa offensivt med nya rekryteringar. Näst på tur är köksmästare Marcus Jansson som kommer att ingå i det kreativa köksteamet under ledning av Tommy Eriksson.

– Att vi förstärker med Marcus gör att vi kan fortsätta att utvecklas och leverera på en ännu högre nivå. Han har precis de egenskaper som vi efterfrågade. Han är ung, driven och har fortfarande enorm utvecklingspotential samtidigt som han har fina meriter från välkända restauranger. Det är en spännande tid vi har framför oss tillsammans, säger Tommy Eriksson, gastronomisk ledare på Högberga Gård.

Marcus Jansson har en kandidatexamen i gastronomi och har tidigare arbetat på den Michelinstjärnprydda restaurangen Bloom in the park i Malmö. Efter examen började han som köksmästare på Pighuset Tapas och Cava på Gotland för att sedan flytta till Haag. Nu är han tillbaka till Sverige igen.

– Jag har haft både givande och spännande år i Holland. Men nu kände jag att det var dags att flytta tillbaka och Högberga Gård är ett naturligt nästa steg i min karriär. Här hamnar jag på en plats som värnar om kvalitativa råvaror precis som jag gör och som har en gastronomisk filosofi som liknar min egen, säger Marcus Jansson, tillträdande köksmästare på Högberga Gård.

-----------------------------------------------------------------------------------------------Om Högberga Gård

Med en hisnande utsikt över Stockholms inlopp och med en fantastisk vy över de sista skärgårdsöarna i farleden in till huvudstaden, tronar Högberga Gård. Konferensanläggningen är centralt belägen på Lidingö och byggdes av konstmecenaten Klas Fåhraeus år 1911. Idag erbjuds extravaganta möten i form av konferens, bröllop, weekends och fester. Högberga Gård är både Svanenmärkt och +KlimatPositiv; medlem i Svenska Möten samt i IACC . I september år 2010 öppnade man Sveriges första toscanska vinfabrik och under våren 2016 slog man upp dörrarna till Högberga Havsspa.

Åsa Keim ny COO hos Easyfairs Göteborg

Åsa Keim har anställts som ny operativ chef för Easyfairs Göteborg och blir huvudansvarig för mässor som skapas från Easyfairs Göteborgskontor. Kontoret har idag 60 anställda och genomför årligen totalt 15-20 mässor i Stockholm, Göteborg och Malmö. I mässportföljen ingår varumärken som Empack, Elmässan, Fastfood & Café, Restaurangexpo, Fastighetsmässorna och Industrimässorna.

Åsa är civilekonom och har en gedigen bakgrund som marknads- och försäljningschef, samt som management konsult. Hon har även tidigare arbetat som projektledare för ett flertal mässor inom IT- området.

– Det är väldigt roligt att välkomna Åsa Keim till Easyfairs professionella ledarteam som COO för Easyfairs i Göteborg. Med Åsa får vi en kunnig ledare med stor kunskap inom marknadsföring och försäljning och hur man bygger värden för kunden. Åsa kommer att vara ytterst ansvarig för alla våra mässor som görs från Göteborgskontoret, samt många av de nya mässorna som lanseras inom kort på Sveriges modernaste mässanläggning i Åby, som nu håller på att byggas, säger Peter Wanderydz, koncernchef, Artexis Easyfairs Nordic.

– Det ska bli spännande att få leda Easyfairs i Göteborg i ett så expansivt skede. Med Åbymässan kommer mötes- och mässbranschen i Göteborg att få helt nya möjligheter att växa och utvecklas i samklang med branscher som är starka här. Jag är mycket glad över att få bli en del av ett professionellt och ambitiöst team med många fina mässor i portföljen. Inom de närmaste åren vi kommer att komplettera med flertalet nya mässkoncept och stärka vår position som Sveriges ledande mässkoncern ytterligare, säger Åsa Keim, som tillträder som ny COO för Easyfairs Göteborg i augusti.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Artexis Easyfairs

I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

 

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

 

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

 

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

 

 

Internationella besökare stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni

Det är de internationella besökarna som fortsätter att driva utvecklingen av besöksnäringen i Stockholm. De ökade med 12 procent i juni månad jämfört med 2016 och stod för 45 procent av det totala antalet övernattningar under månaden. Den högsta andelen någonsin i juni. Totalt under juni gjordes 1,3 miljoner övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i Stockholm. Det är 48 000, eller +4 procent, fler än i juni 2016. Inhemska övernattningar minskade med -2 procent i juni.

En summering av det första halvåret 2017 visar på en fortsatt positiv utveckling och +6 procent för Stockholms besöksnäring. De internationella besökarna ökade med 10 procent och de inhemska med +4 procent. Kraftigast utveckling från Kina, USA, Frankrike och Tyskland.

– Den växande andelen internationella besökare understryker hur viktigt det är att vi fortsätter jobba för fler och attraktiva förbindelser mellan Stockholm och resten av världen. Våra internationella gäster är rena exportinkomster för Sverige och ger nya jobb och växande företag inom besöksnäringen, säger Thomas Andersson, vd Visit Stockholm.

Den goda utvecklingen från amerikanska och kinesiska besökare fortsätter. Antalet övernattningar från USA under juni ökade med 34 procent och totalt under första halvåret med 31 procent. För besökare från Kina har antalet gästnätter stigit kraftigt, med 39 procent under det första halvåret 2017 och i juni var Kina den 6e största marknaden i Stockholm med en ökning på 40 procent.