platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Turismen till Malmö ökar

Dagsfärska siffror från Tillväxtverket och SCB visar att antalet hotellövernattningar i Malmö har ökat under 2016, både vad gäller svenska och internationella besökare.

Därmed har den positiva trenden för stadens besöksnäring hållit i sig ända sedan år 2004. De positiva siffrorna för fjolåret tillskrivs bland annat Malmös starka kongress- och konferensutbud samt ett bra evenemangsår.

Under 2016 uppgick antalet gästnätter, det vill säga övernattningar, på Malmös hotell till 1 805 479. Det är en ökning med 15 procent eller 241 604 gästnätter jämfört med året före.

Procentuellt är ökningen större än i Stockholm och Göteborg, som båda har ökat med sex procent. Skulle ökningen bli lika stor 2017 passerar Malmö två miljoner gästnätter redan i år.

– 2016 var ett fantastiskt år för hotellen i Malmö. Aldrig förr har de tagit emot så många gäster som under det gångna året, säger Jens Lyckman som är hotelldirektör för Clarion Hotel & Congress Malmö Live.

– Vi lägger bakom oss ett hektiskt kongress-år på båda sidorna av sundet där effekterna från ett fullbokat Köpenhamn spillt över på vår region, något som inte varit fallet sen i princip COP15-mötet hösten 2009, säger han.

Att Malmö har lyckats attrahera många konferenser och kongresser är en bidragande faktor till framgången, men troligtvis inte den enda.

Katarina Olsson, evenemangschef för Malmö Turism, pekar på det växande restaurang- och kulturutbudet och på 2016 som ett hett arrangemangsår med allt ifrån påvens besök till Aviciis avslutningskonsert, EM handboll, Dreamhack och Håkan Hellström-konserten.

– Vi får inte glömma årets internationella snackis, den anonyma musen som bidrog till uppmärksamhet långt över alla förväntningar, säger Katarina Olsson.

Både svenska och globala gäster har ökat på Malmös hotell under året som gick. Av de internationella gästerna var det danskar som stod för flest övernattningar i Malmö, därefter kom tyska och brittiska besökare.

 

De största internationella marknaderna för Malmö 2016:

• Danmark svarade för 64 478 gästnätter, en ökning med plus 2 procent.

• Tyskland svarade för 61 420 gästnätter, en ökning med plus 4 procent.

• Storbritannien svarade för 49 922 gästnätter, en ökning med + 34 procent.

• 1 gästnatt = 1 övernattande person.

• Malmö har 33 hotell och över 4 800 hotellrum.

 

Den genomsnittliga beläggningsgraden på Malmös hotellrum ligger på 68,8 procent, det är en ökning på tre procentenheter jämfört med 2015.

Under förra året öppnade två nya hotell i Malmö, nu är utbudet av boendealternativ större än någonsin tidigare.

 

Källor: Tillväxtverket och SCB