platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Ligger Sveriges mest tillgängliga hotell i Haninge?

I februari öppnar helrenoverade Quality Hotel Winn i Haninge. Förutom handikappanpassade rum och faciliteter har hotellet anställt en tillgänglighetsambassadör.

Redan innan hotellet stängde för renovering fanns viljan att kunna möta alla gästers olika typer av behov, men de befintliga lokalerna och tekniken var en utmaning. I och med den omfattande renoveringen har man säkerställt tillgänglighet i alla delar av hotellet: konferenslokaler, restaurang, hotellrum och allmänna utrymmen.

För att gäster redan innan de bokar hotellet ska kunna se vad de kan förvänta sig på plats har hotellet tagit fram en 100-punktslista, ett dokument med både fakta och bilder på alla hotellets faciliteter. Från parkering och entré till inomhusfaciliteter och hotellrum. Målet är att listan ska bli 200 punkter.

Tanken är att hotellet ska fortsätta utvecklas, förbättras och anpassas för att alla ska känna sig välkomna, därför har hotellet anställt en tillgänglighetsambassadör.

– Min roll är att ständigt hålla oss uppdaterade, säger Carina Svedin, tillgänglighetsambassadör på Quality Hotel Winn i Haninge. Både gällande inredning och teknik men också genom att samarbeta med olika handikappförbund för att hänga med i vad som händer och kunna förbättra hotellet löpande efter de behov vi ser finns.

I hela ombyggnationen av hotellet har hänsyn tagits till tillgänglighet i bred bemärkelse. Alla trösklar i allmänna utrymmen är borttagna och receptionsdisk, buffébord, bar och möbler är i olika nivåer. I receptionen finns taktila stråk och hörslinga och trapporna har kontrastmarkeringar. Menyerna är uppmärkta med allergener och finns även i punktskrift. Hissarna har stora knappar med punktskrift och röstmeddelande för varje våningsplan.

12 av hotellrummen är fullt handikappanpassade med bland annat lägre klädhängare, badrum med plats för duschstol och fällbara armstöd på toaletten. Toalettstolshöjare och en mobil lyft med sele finns att boka i receptionen. Förutom de fullt anpassade hotellrummen finns även rum med bättre framkomlighet för exempelvis rullstol eller rullator. För personer med nedsatt syn finns rum där fjärrkontrollen har extra stora knappar, skrivbordslampan har förstoringsglas och handfatet är i kontrastfärger. Led- och servicehundar bor alltid utan kostnad på hotellet.

Säkerhetsfrågan är viktig på Quality Hotel Winn i Haninge. För personer med hörselnedsättning finns blixtljus som är kopplat till brandlarmet och även ett vibrerande brandlarm som man kan lägga under kudden. Alla utrymningsplaner finns i punktskrift. När hotellet har grupper på fler än 10 personer som behöver extra assistans vid en utrymning har brandförsvaret extra beredskap och gruppen blir informerad om utrymningsförloppet vid ankomst. Alla ska känna sig trygga på plats om olyckan skulle vara framme.

Alla medarbetare på hotellet har gått en utbildning i tillgängligt värdskap via organisationen Iris, som jobbar rikstäckande med bland annat funktionsstärkande tjänster. Utbildningens syfte är att skapa förståelse för hur det är att vara rullstolsburen, blind eller döv och innehåller allt från bemötande till hur man ledsagar en blind person med tecken vid fara.

– Gäster kan förvänta sig att de ska bli lyssnade på och att vi hör deras behov. Alla ska känna sig lika välkomna på Quality Hotel Winn i Haninge, det är viktigt, säger Carina Svedin.