platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
GS Event föddes ur norska Gyro och svenska Succé Event

Gyro, Norges största och äldsta eventbyrå, fyllde 30 år i år. Det firades på Rockefeller i Oslo den 24:e oktober med närmare 900 gäster. Kunder som Circle K, Schibsted, Nobel Stiftelsen, Telenor, DNB, Orkla, Clas Ohlsson, IKEA för att nämna några gjorde att de totalt 71 personerna som jobbar i bolaget i fjol omsatta runt 245 miljoner. Det mest prestigefulla uppdraget i år är kanske Nobels Fredskonsert.

Succé Event AB, som grundades 1999 av Mats Larsson, har levererat event till kunder som Statoil Fuel & Retail, Microsoft, Scania, Kristallen, Däckia, Pirelli för att nämna några.

Tillsammans med Ola Ahlvarsson och hans partners har Succé också starkt bidragit till att sime.nu blivit ett av norra Europas viktigaste event inom Internet, Media och Entertainment med imponerande produktioner på anrika Cirkus.

I Norge har Succé dessutom gjort mer än 150 event för Norska kunder på uppdrag av Komon – Stageway AS. Kunder som Orkla, Telenor, Spar, Joker, Mix, Asko, OBOS, Norgesgruppen, Bavaria och Schibsted där Orkla 350 år, Telenor 150 år och nu senast NG 15 år är några av de mest prestigefulla.

– Vi hade behov av att skapa en ny struktur i eventbolaget i Sverige, säger Mats Larsson, som äger Succé Event och som själv producerat de allra flesta av Succé event och Komon - Stageways produktioner.

– Vår lilla och i och för sig kostnadseffektiva struktur gjorde att vi tyvärr inte fick möjlighet att vara med på de lite större upphandlingarna och det var en av orsakerna till att ändra struktur. För oss var det naturligt att först gå till Komon – Stageway men vi kom inte till någon lösning med ägarna där och efter några månaders förhandlingar med Gyro har vi nu hittat en bra modell som ser väldigt stark ut säger Mats. Gyro har i många år tittat på Sverige som en naturlig utveckling av verksamheten då många kunder sträcker sig över landsgränsen. Kunder som Telenor, Schibsted, Cirkle K gör många event i både Norge och Sverige.

– Vi har haft stor respekt för kulturskillnaderna i de båda länderna och har tidigare inte känt att vi har varit mogna, säger Harald Stokke Administrerande direktör i Gyro. Nu när denna möjlighet dök upp så ser vi att våra kunder kommer att få bästa möjliga effekt där vi med ovärderlig kunskap kan skapa väldigt bra synergier.

Informationen om det nya bolaget släppte vi internt i Gyro och Succé för en tid sedan och reaktionerna var väldigt bra. I en första kontakt med några kunder samma dag var också responsen positiv avslutar Harald. Nu grundas GS Event AB  av Succé Event AB och Gyro AS. GS Event skall producera event i världsklass och vara kundens naturliga val när det handlar om att skapa, projekt leda och producera event oavsett var i Världen. Genom effektiva, erfarna, kreativa och inte minst härliga människor är målet att ge bästa möjliga effekt och upplevelse till bästa möjliga pris.

 

Foto: Mats Larsson, Succé Event AB & Harald Stokke, utanför Gyros kontor i Oslo (foto: Gyro Media)