platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Norge hade nästan 400 kongresser under 2015

Norge har stått värd för nästan 400 kongresser under 2015. En färsk rapport från Union of International Association (UIA) visar att Norge rankas på en 19: e plats i världen av de länder som är mest attraktiva för stora internationella konferenser.

– Norges ambition är att fortsätta att hålla sig inom topp-20 på världsrankingen. Det är otroligt bra för Norge att det går så väl inom det internationella kongress-segmentet. Detta visar att målinriktade insatser över tid och att det nära samarbetet mellan Norway Convention Bureau och Innovasjon Norge har gett resultat, säger Cathrine Pia Lund, varumärkesdirektör på Innovasjon Norge.

I år har Norge klättrat förbi Finland, Island och starka destinationer med stor kapacitet som Sverige och Danmark. Det är tredje gången sedan 2010 som Norge rankas högre internationellt än sina nordiska konkurrenter. Oslo och Tromsø är två av de städer som har störst ökning av antalet godkända kongresser enligt UIA.

– Vi har under de senaste åren hållit oss stabila på UIAs årliga statistik, och det är särskilt roligt när vi blir bäst bland våra närmaste konkurrenter, de övriga nordiska länderna. Detta segment bidrar i hög grad till ökat värdeskapande, samt till att belysa och främja den norska akademi- och forskarvärlden, säger Lund.

Det tar två till åtta år från det att en kongress börjar planeras till det att den går av stapeln. Detta innebär att ett långsiktigt perspektiv är avgörande för framgången. I gengäld får man utländska gäster som lägger nästan 3000 norska kronor per dag* – mycket mer än vad en utländsk semesterturist generellt spenderar**.

Enligt uppgifter som Norway Convention Bureau (NCB) och dess partners har samlat in så genererade internationella kongresser närmare 300 000 gästnätter på norska hotell förra året. Med hög daglig konsumtion per deltagare blir det en omsättning på nästan en miljard norska kronor. Det skapar dominoeffekter långt bortom turismen.

– Potentialen för Norge är enorm inom detta segment och det är viktigt att Norge arbetar målinriktat och fokuserat under de kommande åren. Det planeras och öppnas stadigt nya hotell, och den internationella kongressmarknaden kommer att vara nödvändig för att fylla upp hotellets sängar, särskilt med nedgången vi ser i oljeindustrin och andra utsatta sektorer, säger Elisabeth Bugge, kongresschef i Norway Convention Bureau.

Det pågår hela tiden cirka 20 000 möten som roterar runt om i världen och i princip kan hälften av dessa potentiellt vara aktuella för Norge. Idag tar landet ungefär 1,4 procent av världsmarknaden och är värd för cirka 400 nationella och internationella kongresser årligen. Utvecklingen är relativt konstant och konkurrensen stor, eftersom många destinationer har stort fokus på att slå sig in på denna attraktiva marknad.

– För att vara en attraktiv destination för internationella kongresser finns det några faktorer som spelar in. Det bygger på att en lokal föreningen eller organisation önskar stå som värd för kongressen. Dessutom är kapacitet och direktflyg från europeiska nav väsentliga. Ett antal andra destinationer i världen har även subventioner av statliga medel och här möter Norge hård konkurrens. Det är därför goda nyheter att ägarna till Oslo Spektrum vill bygga ett konkurrenskraftigt kongresscenter med kapacitet för cirka 3 000 personer i centrala Oslo, säger Elisabeth Bugge.

Även om Norge möter konkurrens från stora europeiska destinationer, har landet några fördelar att bygga vidare på.

– Miljö, hållbarhet och säkerhet är unika försäljningsvinklar för Norge. Här har Norge en tydlig styrka och det kommer vi även i framtiden att utnyttja i största möjliga grad i försäljningsarbetet, säger Elisabeth Bugge.

 

* NOK 2960, - källa: Turistundersøkelsen

** NOK 1855 - källa: Turistundersøkelsen