platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Kreativ Sektor dragloket i regeringssatsningen Team Sweden

Under gårdagen samlades regeringsföreträdare, myndigheter, bolag och organisationer från de kreativa näringarna för ett första möte under paraplyet Team Sweden KKN (Kulturella och Kreativa Näringar). Ett trettiotal representanter närvarade och fick berätta om sina utmaningar inom området för internationalisering, där Kreativ Sektor har samordningsansvar. Mötet leddes av statssekreterare Oscar Stenström.

Svensk export skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd för vårt land. Regeringen konstaterar att exporten återigen vinner mark och banar väg för svensk ekonomi. Det är också därför som regeringen har tagit fram Sveriges exportstrategi och avsatt pengar för dess genomförande.

 

Syftet med Team Sweden är att tillsammans jobba för att höja kunskapen om de kreativa näringarnas förutsättningar och villkor som näringar, främja svensk export i utlandet och samordna exportstödet till de enskilda företagen. Regeringen hoppas genom samarbetet skapa bättre förutsättningar för svenska företag att kunna ta steget ut i världen och etablera sig på en internationell marknad.

Det handlar om att utmejsla såväl direkta som mer långsiktiga åtgärder. Linda Portnoff, vd Musiksverige kommenterar det historiska perspektivet;

– Vi har bland annat PC-reformen och kommunala musikskolan att tacka för att svensk kreativitet står sig internationellt. Vad är det vi kommer blicka tillbaka på om tio år och ge förklaringsvärde för fortsatta internationella framgångar? Det är den nöten vi ska knäcka!

 

Bilden: Den okreative bilden är beskuren därför att den den var i ett okreativt format.