platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Kreativ Sektor dragloket i regeringssatsningen Team Sweden

Under gårdagen samlades regeringsföreträdare, myndigheter, bolag och organisationer från de kreativa näringarna för ett första möte under paraplyet Team Sweden KKN (Kulturella och Kreativa Näringar). Ett trettiotal representanter närvarade och fick berätta om sina utmaningar inom området för internationalisering, där Kreativ Sektor har samordningsansvar. Mötet leddes av statssekreterare Oscar Stenström.

Svensk export skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd för vårt land. Regeringen konstaterar att exporten återigen vinner mark och banar väg för svensk ekonomi. Det är också därför som regeringen har tagit fram Sveriges exportstrategi och avsatt pengar för dess genomförande.

 

Syftet med Team Sweden är att tillsammans jobba för att höja kunskapen om de kreativa näringarnas förutsättningar och villkor som näringar, främja svensk export i utlandet och samordna exportstödet till de enskilda företagen. Regeringen hoppas genom samarbetet skapa bättre förutsättningar för svenska företag att kunna ta steget ut i världen och etablera sig på en internationell marknad.

Det handlar om att utmejsla såväl direkta som mer långsiktiga åtgärder. Linda Portnoff, vd Musiksverige kommenterar det historiska perspektivet;

– Vi har bland annat PC-reformen och kommunala musikskolan att tacka för att svensk kreativitet står sig internationellt. Vad är det vi kommer blicka tillbaka på om tio år och ge förklaringsvärde för fortsatta internationella framgångar? Det är den nöten vi ska knäcka!

 

Bilden: Den okreative bilden är beskuren därför att den den var i ett okreativt format.