platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
RSS
rss_icon
Länkar
ESS Group köper Hotel Mäster Johan i Malmö

Den 29 april byter Hotel Mäster Johan ägare och kostym. Det är Göteborgsbaserade ESS Group som i och med köpet etablerar sig i Malmö.

– När vi besökte hotellet var det kärlek vid första ögonkastet. Att satsa ytterligare i Skåneregionen har känts självklart för oss, mycket tack vare våra framgångar i Ystad. Genom åren har vi till exempel samlat på oss många värdefulla danska kontakter, som lär komma väl till pass nu, säger vd Jonas Stenberg.

ESS Group är en uppstickare inom hotellbranschen, vars destinationer vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser de senaste åren.

Bland annat ligger gruppen bakom två av landets mest prisade spahotell – Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad samt cityhotellen Pigalle och Bellora i Göteborg.

Enligt Jonas Strandberg har Hotel Mäster Johan en stor potential med sina fyra våningar och 68 rum.

– Det påminner om Hotel Pigalle i sin karaktär. Målet är att Hotel Mäster Johan ska ta gästerna med storm när vi är färdiga. Men samtidigt vill vi självfallet förvalta den tidigare ägarens fantastiska gärning, säger han.

Den nuvarande ägaren Nina Ulvinen, som har drivit hotellet i 19 år, är nöjd med affären.

– Det är dags att lämna hotellet vidare till någon som kan förädla det ännu mer. För mig är det viktigt att rätt personer, som ser potentialen i hotellet, tar vid, säger Nina Ulvinen.

Nästa år väntas renoveringen vara färdig och trots att en helomvandling stundar är Jonas Stenberg säker på en sak:

– Namnet och känslan ska vi bevara. Även om vi är en modig aktör, vet vi att värdet av att förvalta sin historia inte kan underskattas.