platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
företagsköp
LaPrensa
köper Blick Möteskonsult.
på nya uppdrag
Hans Kanold
lämnar Safehotels Alliance.
Utan spaning - ingen aning
Framtidsspaning
om digital utveckling på årets SETT SYD.
Omvärldsanalys
Deltagare från 16 länder
samlas i Växjö på stor konferens om Östersjösamarbete.
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås får flyg till USA:s västkust

Vilket passagerarlyft Västerås flygplats står inför. Från och med i juni går det att flyga med Wow Air från staden till San Francisco och Los Angeles via Reykjavik.

Men redan den 19 maj börjar det isländska flygbolaget att trafikera Boston och Washington DC på den amerikanska östkusten, samt Toronto och Montreal i Kanada.

Anders Gärdström, tillförordnad vd för Västerås flygplats, tror att det innebär en ökning med 40 000 passagerare i år.

– Nästa år räknar vi med en ökning med 90 000 passagerare, vilket sammantaget innebär en fördubbling av dagens passagerarsiffror.

De ökade passagerarsiffrorna tror Anders Gärdström dels innebär en avlastning av flygplatsens dåliga ekonomi, dels en ökad acceptans för flygplatsen bland boende i Västerås med omnejd. Kan man åka till attraktiva resmål har man lättare att stå ut med en stadsnära flygplats.

Wow Air har en lågprisprofil. Trafiken till Reykjavik sköts med Airbus 320, i storlek liknande de Boeing 737 som Ryanair använder.

Från Reykjavik till USA:s västkust blir det Airbus A-330 – väsentligt större maskiner med olika klasser av benutrymmen för de 340 passagerarna.

 

Bilden: Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av flygbolagets flygplan, en Airbus A-321.

Foto: Wow A

Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av bolagets flygplan, en Airbus A-321. Det är en något förlängd version av den plantyp som ska börja trafikera Västerås-Reykjavik. Dock kommer A321:an att användas Island-Kanada och USA:s östkust. Till västkusten används det väsentligt större widebodyplanet Airbus A-330.

Foto: Wow A