platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
RSS
rss_icon
Länkar
COP15 gav fullbokade hotell i Skåne

2009 blev ett riktigt bra år för den skånska affärsturismen. FN:s klimatkonferens fyllde hotellen med internationella affärsresenärer under  december månad, en månad då regionen i allmänhet inte har hög beläggning.

– På hotellen i Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmö var det fullt från 7 december till 18 december, säger Tourism in Skånes vd Pia Jönsson-Rajgård, till Sydsvenskan. December är i vanliga fall lågsäsong för affärsresenärer. Klimatkonferensen i Köpenhamn fyllde ett tomrum. Det har varit ett strålande år.

Antalet övernattande besökare från Danmark ökade med 50 procent under 2009. Enligt den senaste prognosen från Torism in Skåne ökade gästnätterna från 110 000 under år 2008 till 165 000 år 2009.

– Vi räknar med en fortsatt ökning och siktar på 200 000 danska gästnätter nästa år, säger Pia Jönsson-Rajgård.

Till och med tredje kvartalet hade antalet gästnätter i Skåne ökat med 3,3 procent.

– Det är bättre än i någon annan region i landet. Den stora motorn är Malmö, där antalet hotellnätter ökade med sex procent.

– Vi kommer att fortsätta den kampanjen under 2010 och göra den i lite större skala. Framförallt ska vi rikta in oss på affärsmöten, events och konferenser. Danskarna ska genomförs flera affärsmöten och konferenser i Skåne.

Sammanlagt satsades 4,5 miljoner kronor på marknadsföring i Danmark i Tourism in Skånes regi under 2009. Region Skåne bidrog med 2,5 miljoner kronor, resten kom från företeen inom turismindustrin.