platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Majoriteten av storbolagen ökar sina investeringar inom marknadsföring

Över hälften av de svenska bolag som omsätter mer än en miljard kronor planerar att öka sina investeringar inom marknadsföring under nästa år.

Det visar en undersökning genomförd av nätverket Marknadscheferna och reklambyrån Pyramid Communication.

I september inbjöds landets marknadschefer, från företag med över tio miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till 3 500 marknadschefer som är medlemmar i nätverket Marknadscheferna i Stockholmsregionen (inklusive Mälardalen), Göteborgsregionen och Malmöregionen. 282 personer svarade på enkäten.

– Undersökningen ska genomföras varje år, på så vis skapas ett marknadsföringsindex som vi tror kan bli intressant och användbart för beslutsfattare inom marknadsföring, säger Ulf Vanselius, vd för Pyramid Communication.

Årets undersökning visar bland annat att 52,1 procent av bolagen som omsätter över en miljard kronor planerar att öka sina investeringar år 2016.

Motsvarande siffra för bolag som omsätter mindre än 500 miljoner kronor är 36,5 procent.

Samtidigt ser man att 16 procent av de mindre företagen tänker minska sina investeringar för samma period.

Bland storbolagen är det enligt undersökningen 7,6 procent som tänker dra ner på sin marknadsbudget.

Enligt PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna, finns det relativt lite statistik att luta sig emot om man exempelvis ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget.

– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra medlemmar och även andra en indikation på hur trenden ser ut bland företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete, säger han.

 

Här laddar du ner hela undersökningen.