platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
omvärldsanalys
HKC Hotels öppnar 220-rumshotell
vid nya Åbymässan i Mölndal.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT: Möten på hemmaplan ökar under 2016

För fjärde året i rad publicerar CWT Meetings & Events, 2016 Meetings and Events Forecast som ger mötesinköpare och mötesplanerare underlag för att förstå vad som väntar runt hörnet till nästa år: Hur de budgeterar, fokuserar och på bästa sätt optimerar sin mötesinvestering.

Enligt rapporten fortsätter Europa att vara ostadigt under nästa år, vilket medför att många företag skär i sina mötesbudgetar. Möten på hemmaplan ökar medan utlandsmöten minskar i hela Europa.

– Vi ser en generell trend på inköpssidan för möten och events som syftar till att minska kostnader, vilket man kan göra genom att titta på hela flödet från planering, till mötespolicy, förhandling och genomförande. I snitt så pratar vi om en besparing på 13 procent på företagens totala möteskostnader över ett år, säger Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.

– Ur ett globalt perspektiv får vi se en liten ökning i kostnad per deltagare och även en modest ökning av gruppstorlek.

Undantaget är Asien och Stillahavsområdet som ökar betydligt mer (plus 5 procent i kostnad per deltagare samt plus 11 procent ökning av gruppstorlek) än övriga marknader. Vilket i huvudsak drivs av stor efterfrågan från Kina och Indien.

Även i USA ökar utgiften per deltagare mer än snittet (plus 4,5 procent) eftersom kostnaden för mat och dryck fortsätter att driva upp priserna.