platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
omvärldsanalys
HKC Hotels öppnar 220-rumshotell
vid nya Åbymässan i Mölndal.
RSS
rss_icon
Länkar
Succé för Elmia Städ

Nya produkter, bättre arbetsmetoder och en vit bransch var några av de områden som branschorganisationen Städbranschen Sverige haft i fokus under tre mässdagar i Jönköping.

Tredje upplagan av städmässan befäste att den växande branschen för rengöring och hygien har en självklar mötesplats.

Jesper Borrfors, vd för Städbranschen Sverige, är nöjd med mässan, antalet besökare och den positiva respons han har fått från medlemmar och utställare.

– Vi vill blicka framåt, och i år har vi gjort det genom att fånga upp problem som kan förändras i branschen genom att lyfta det i seminariepunkter som berört, till exempel människohandel och ekonomisk brottslighet.

Städbranschen Sverige är sedan 2013 en rikstäckande branschorganisation som samlar verksamhet och intresse för rena, hygieniska, lättskötta och vårdade fastigheter. Bland organisationens viktigaste frågor finns exempelvis att arbeta för en vit bransch utan svartjobb, att påverka miljöarbetet och jobba för jämställdhet och integration.

Många utställare betonade vikten av att kunna möta användarna av deras produkter direkt på mässgolvet.

– Vi är otroligt nöjda med vårt deltagande. Vi tror absolut att vi får utdelning för vår medverkan i det långa loppet, säger Liselott Andersson, Marketing Manager Scandinavia för Vileda Professional.

Elmia Städ arrangeras sedan 2013 tillsammans med Städbranschen Sverige.

– Det har varit tre intensiva dagar och vi är stolta över att få jobba med en bransch som tar så stort ansvar för yrkesfrågor. Man täcker både produktnyheter och viktiga frågor i arbetslivet, säger Henrik Landén, mässansvarig för Elmia Städ.