platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Nu har även Gävle en convention bureau

Gävle kommun och turismföretagen i Gävle och Sandviken kraftsamlar för att locka fler stora evenemang och kongresser till Gästrikland i och med starten av Gävle Convention Bureau.

— Vi tror att vi kan öka antalet evenemang. Just nu säljer varje aktör för sig. Att gå ut offensivt och söka upp arrangörer kan ge stora effekter, säger Anna Östman, informations- och marknadschef på Gävle kommun till Arbetarbladet. Tidigare har det inte funnits något samarbete mellan olika aktörer inom mötesindustrin i Gästrikland. När en kongress eller konferens har anordnats har det varit arrangören själv som sökt upp en lämplig arena och bokat hotellrum samt ordnat med kringarrangemang. Gävle Convention Bureau ska – med en anställd säljare – arbeta aktivt för att sälja in Gävle och Sandviken som evenemangsstäder hos exempelvis organisationer, föreningar och företag. Det man ska erbjuda är paketlösningar med hotell och upplevelser.

— Det är ett mycket långsiktigt arbete. Om två till tre år märks effekterna i antalet besökare, men redan tidigare kommer det att synas i antal bokningar, säger Anna Östman. Gävle Convention Bureau finansieras av de deltagande aktörerna inom turismen och Gävle kommun. Budgeten på en miljon kronor per år går till den anställde säljarens lön och marknadsföringsmaterial. En säljare ska rekryteras inom kort.