platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Höga Kusten får nytt hotell i maritim stadsmiljö

Efter en process med flera intressenter är det klart att Attini Hotell, som bland annat äger Hotell Södra Berget i Sundsvall, får förverkliga uppförandet av ett destinationshotell i Härnösand.

Det nya hotellet i New Port-stil ska sysselsätta cirka 50 personer och får 120 rum. Visionen är att i maritim stadsmiljö skapa ett destinationshotell som tillsammans med befintliga och nya verksamheter ska ge upplevelser utöver det vanliga.

Attini Hotell ska även driva intilliggande simhall med bad, relax och äventyrsland samt spela en viktig roll i utvecklingen av närområdet med bland annat teater, science center, kulturmiljö, handel och småbåtshamn.

Patrik Attini, vd för Attini Hotell , vill att det även fortsättningsvis ska vara medborgarnas simhall och att området blir en mötesplats för invånare och besökare.

– Jag vill bygga en anläggning som blir en regional reseanledning året runt och som stärker Härnösands attraktionskraft för invånare, näringsliv, besökare och inflyttare.

Processen går nu in i ett detaljplanearbete där utformning av hotellet och utvecklingsförslag för hela området ska tas fram tillsammans med Härnösands kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling och berörda aktörer.

Anläggningens exakta utformning och utbud blir klart först sedan det gemensamma utvecklingsförslaget tagits fram för att på bästa sa ta tillvara områdets miljö och infrastruktur.

Förutom de 50 jobben på hotellet beräknas etableringen generera kringeffekter på 25-30 miljoner kronor per år till övrig näring och fler nya jobb i området.

– Med den här satsningen får vi en anläggning med nöjen, aktiviteter, möten och event som gör att vi får ytterligare en motor för Höga Kustens utveckling, säger Peter Holmqvist, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Han säger vidare att för att Höga Kusten ska nå sitt mål om att dubbla turismen och skapa 800 nya jobb behövs minst 300 nya bäddar.

– Vi har sökt en entreprenör som vill ta en central roll i utvecklingen av Härnösand och Höga Kusten, säger Uno Jonsson, näringslivschef i Härnösands kommun.