platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Stordalen planerar för fortsatt expansion genom nytt samarbetsavtal med prestigehotell

PETTER STORDALENS hotellimperium växer. Nu är det hans samling av fristående hotell som ska expandera. Det första samarbetsavtalet är klart och gäller Avalon Hotel i Göteborg.

Genom att öppna för den nya formen av hotellsamarbete, ”medlemshotell”, ska den nuvarande gruppen av tio profilhotell i Norden fördubblas de närmaste åren.

Den fristående hotellgruppen Nordic Hotels & Resorts består idag bland annat av Yasuragi utanför Stockholm, Copperhill Mountain Lodge i Åre, The Thief i Oslo och Skt Petri i Köpenhamn.

Enligt Trond Bastiansen, COO, Nordic Hotels & Resorts, är det många hotelloperatörer som vill utveckla sitt varumärke och koncept, men de möter stora utmaningar.

– Vi erbjuder en lösning där hotellet kan behålla sitt namn, profil och koncept. Vi kan ge dem trygghet och kompetens inom kommersiell hotelldrift för att möta en ständigt föränderlig och komplex marknad, säger han.

Hotellgruppen är inne i en process där man handplockar hotell runt om i Norden som anses passa i hotellfamiljen ,och där det finns ett ömsesidigt intresse och vinst av ett samarbete.

Konkret innebär samarbetet med hotellgruppen ökad lönsamhet, menar Trond Bastiansen:

– Med över en miljon medlemmar i Nordic Choice Club, möjligheten att vid sidan av den egna webbplatsen få tillgång till de över en miljon besökarna i månaden på choice.se och marknadens bästa inköpsavtal bidrar vi till att stärka hotellens lönsamhet. Det skapar muskler som hotellen kan använda till att fortsätta utveckla hotellupplevelser för sina gäster.

I motsats till franchiseavtal innehåller inte medlemskapet ett gemensamt varumärke eller koncept, utan består av fullt ut fristående hotell med egna identiteter anpassade efter hotellets profil och lokala marknad.

Hotellen som blir inbjudna till medlemskap är antingen förstklassiga hotell som har ett etablerat namn och koncept, eller så har de potential att utvecklas i samarbete med hotellgruppen.