platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Workshop 2016 arrangeras i Jönköping
Swedish Workshop kommer till Jönköping 2016 och Smålands Turism blir lokal värd. Avtalet skrivs under i dagarna och den 24 – 26 april 2016 kommer cirka 100 researrangörer från hela världen till Jönköping.

– Swedish Workshop är mycket betydelsefull, säger Lena Larsson, vd för Smålands Turism. Vi är otroligt stolta och glada över att få möjligheten tillsammans med VisitSweden att bjuda in utvalda researrangörer till nästa års svenska workshop.

Swedish Workshop arrangeras i Sverige vartannat år och förra gången samlades researrangörer från 15 länder: Danmark, Finland, Norge, Holland, Tyskland, Storbritannien, Ryssland, Frankrike, Spanien, Italien, USA, Kina, Schweiz, Belgien och Österrike. Researrangörerna kommer till Sverige för att inspireras av svenska upplevelser och för att genomföra förhandlingar med företag inom besöksnäringen och med regionala turismbolag. Syftet är att skapa fler upplevelser som passar många internationella målgrupper.

– Vi ser workshopen som ett riktigt bra tillfälle för oss och vårt näringsliv att göra affärer och öka de internationella besökarna till just vår del av Sverige. Och att nu få chansen att genomföra den på hemmaplan är verkligen helt fantastiskt, säger Lena Larsson. Det kan handla om runt 150 säljare från hotellkedjor, dmc'er, aktivitetsföretag och destinationer. Dessutom får vi visa upp Jönköpings län för våra kollegor från andra delar av Sverige, som kommer hit för att sälja sina produkter.

Enligt VisitSweden, vill många utländska besökare komma hit och uppleva svensk livsstil och aktiviteter i svensk natur. Förra året gjordes 20 miljoner besök i Sverige från andra länder och i flera länder bokar man fortfarande sin resa via en researrangör.

– Det finns ett sug hos utländska researrangörer efter fler svenska upplevelser att sälja. På Swedish Workshop gör de över 1 000 affärsmöten med svenska turismföretag. Fler produkter på hyllan hos researrangörerna kan ge fler besökare till Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Smålands Turism tar just nu fram en ny strategi för besöksnäringen i länet och tillsammans med VisitSweden och övriga två smålandslän arbetar man nu fram en övergripande plan för att se på vilka marknader och med vilka produkter Jönköpings län ska nå målet att fördubbla antalet besökare.

Swedish Workshop har tidigare arrangerats i bland annat Stockholm, Malmö, Göteborg och Åre och har lett till en stor mängd konkreta affärer för besöksnäringen. Både före och efter Swedish Workshop arrangeras så kallade pre- och posttours för att researrangörerna ska få uppleva vad fler platser i Sverige har att erbjuda.