platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Möteseffekt har fördubblat tillväxten på Falkenberg Strandbad
2013 och 2014 investerade Falkenberg Strandbad stort i sin konferensanläggning. Miljonsatsningen innebar att hotell- och konferensanläggningen nu har ett utökat utbud av aktiviteter, totalrenoverade lokaler och ett ökat fokus på måltidsdelen av konferensen. Satsningen har gett resultat till den grad att Falkenbergs försäljningschef har börjat tala om ”möteseffekten”, vilket enligt honom innebär att det perfekta mötet driver tillväxt för hela anläggningen. På tre år har omsättningen ökat från knappa 50 mkr till 105 mkr 2014.

Sedan renoveringen genomfördes har antalet konferenser som anordnas på Falkenberg Strandbad ökat med cirka 30 procent årligen. Nu är konferenslokalerna, som ligger tio meter från vattnet, upprustade med ny teknik, nydesignade rum och ett stort fokus på maten. Investeringen har redan gett resultat. Beläggningen ökar kontinuerligt och målet är att fortsätta ökningen med minst 10 procent under 2015. Enligt vd Anders Nilsson är satsningen på konferenssegmentet extremt viktigt för Falkenberg Strandbad.

– Vi har börjat tala om en möteseffekt. Vår konferensavdelning ger en positiv effekt på hela anläggningen. Om vi hjälper våra kunder att organisera effektiva och produktiva möten spiller det över på beläggningen i stort. Konferensmarknaden är verkligen en bra investering, säger Magnus Tummalid, försäljningschef på Falkenberg Strandbad.

På en hårt konkurrensutsatt marknad blir kompetensen att ordna konferenser allt viktigare för att sticka ut. Falkenberg Strandbad har sett en ökning av bokningarna framförallt från större möten, med 150 – 300 deltagare. Enligt våra kundundersökningar är service och koordination bland de viktigaste sakerna man som organisatör kan bidra med. Effektivitet, blandat med avkoppling leder till det perfekta mötet.

– Den senaste tiden har det talats mycket om att möten kan ske utan personlig kontakt. Vi menar att möten är bra, där människor möts, men de ska vara professionellt genomförda. Det är därför vi pratar om möteseffekten som något positivt, säger Magnus Tummalid.

Förutom renoverade lokaler har Falkenberg Strandbad även satsat på nya typer av aktiviteter. En av de mer populära är Strandbadens egen variant av kockarnas kamp, något som ligger helt i linje med deras fokus på köket och maten. All mat lagas från grunden och de prisbelönta kockarna i det kravmärkta köket använder, i den mån det går, alltid närproducerade råvaror i säsong.

Bilden: Beskuren i vänster del, hotellet fortsätter en bit till.