platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
RSS
rss_icon
Länkar
Hållbara Restauranger vill få fler restauranger att arbeta hållbart
Hållbara Restauranger lanserar en verktygslåda för restauranger som vill arbeta mer strukturerat med hållbarhetsfrågor. Verktygslådan har fokus på fem områden – mat, miljö & klimat, reko, kommunikation och ekonomi.

– Efter knappt två års arbete med Hållbara Restauranger i projektform vill vi sprida kompetensen vidare till fler restauranger som vill arbeta med hållbarhetsfrågan och möta gästernas efterfrågan på kommunikation kring ursprung, ekologiskt och innehåll, säger Jens Johansson, projektledare Hållbara Restauranger.

Under 2014 ökade försäljningen av ekologisk mat i Sverige med 38 procent. Motsvarande siffra för Food service-sektorn var ca 20 procent med de offentliga köken som motor i ökningen. Projektet och nätverket Hållbara Restauranger vill inspirera fler privata restauranger att arbeta med och kommunicera mer kring hållbarhet för att få in fler återkommande gäster till restaurangen och öka försäljningen.

– Gapet mellan hur och vad restaurangerna kommunicerar och hur gästen vill få information är utgångspunkten i Hållbara Restaurangers arbete, säger Ellinor Eke, vd på U&We en av initiativtagarna till Hållbara Restauranger. Enligt en undersökning genomförd av Novus vill 75 procent av gästerna få information om restaurangens hållbarhetsarbete genom kommunikation i menyer, på hemsidor eller genom olika märkningar, endast fyra procent vill ställa frågor till personalen.

De fyra medverkande restaurangerna i projektet har sedan årsskiftet intensifierat kommunikationen mot sina gäster. Resultaten från projektet presenteras under ett frukostmöte 15 april på Teaterbaren i Kulturhuset i Stockholm. Samtidigt söker vi fler restauranger för att gå från projekt- till lanseringsfas.

Ett av målen med Hållbara Restauranger är transparens och att vara öppen med vad man gör och ännu inte börjat med på restaurangen. En annan att dela med sig till andra och att få fler restauranger att arbeta hållbart. Därför har vi arbetat fram en verktygslåda med goda exempel inom de fem områden som vi lagt fokus på: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Den är ännu en betaversion och finns presenterad på Prezi. prezi.com/hallbara-restauranger-verktygslada/

------------------------------------------------------------------------------------------

Hållbara Restauranger är ett samverkansprojekt som strävar efter att belysa och skapa ett intresse för de viktiga hållbarhetsfrågorna inom restaurangbranschen. Projektet startade 2013 med målet att påverka restaurangbranschen så att (r)eko och hållbart blir konkurrens- och hygienfaktorer både vad gäller utbud och arbetsmetoder. I fokus ligger fem områden: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Det hela, naturligtvis, med gästen i centrum. Att äta på restaurang ska vara en trevlig upplevelse utan att leda till att planet, djur eller andra människor blir lidande.

 

Medverkande aktörer och finansiärer är Saltå Kvarn, Kafferosteriet Löfbergs, Diskteknik, Lantmännen Cerealia samt KRAV på leverantörssidan. Restauranger som bidrar är Högskolerestauranger, Mässrestauranger, Teaterbaren och Zócalo samt Arlanda Gymnasiets restaurangskola.

 

U&We är en ledande hållbarhetsbyrå med 20 år på nacken som bistår företag att göra goda affärer. Vi kallar oss ”Catalyst for God Business” och vår ambition är att förena god lönsamhet med socialt ansvar och miljöhänsyn. Med en bred kompetens inom hållbarhet och spetskompetens inom miljö och klimat siktar vi alltid högt i vårt arbete med hållbarhetsdriven affärsutveckling. Vi drivs av att se våra samarbetspartners öka sin konkurrenskraft och sina affärsmöjligheter och samtidigt vara med och bidra till ett hållbart samhälle. Genom Hållbara Restauranger har vi velat skapa ett nätverk mellan olika aktörer i restaurangkedjan eftersom vi anser att samverkan är viktigt för att åstadkomma verklig förändring.

U&We - Catalyst for Good Business www.uandwe.se