platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
RSS
rss_icon
Länkar
Konjunkturförväntningarna viker inom besöksnäringen
Efter en lång period av uppgång viker nu besöksnäringens förväntningar både vad gäller efterfrågan och på sysselsättningsutvecklingen i branschen, enligt Visita.

Visita analyserar månatligen utvecklingen bland företag verksamma inom besöksnäringen.

– Hotellföretagens förväntningar indikerar en minskad sysselsättning de närmaste månaderna. Restaurangföretagens förväntningar över sysselsättningsutvecklingen och även i synen på efterfrågan försämrades i mars, säger Björn Arnek avdelningschef för Branschekonomi på Visita.

Rapporten från mars 2015 bryter en positiv utveckling. Under helåret 2014 ökade efterfrågan på hotellrum kraftigt. Det var privatgäster som stod för hela ökningen medan efterfrågan från konferensgäster minskade kraftigt och efterfrågan från affärsgäster var oförändrad. Fjolåret var även ett bra år för Sveriges restauranger. Omsättning ökade med fem miljarder kronor. Detta skedde dessutom i en svag allmän ekonomisk konjunktur i Sverige. Besöksnäring skapade förra året 5 000 nya helårsjobb och sysselsatte ungefär 150 000 helårsarbetstillfällen.

– Att besöksnäringen skruvar ner förväntningarna och tvekar att anställa har flera faktorer. En orsak är att regeringen inte ger besked om de dubblerar arbetsgivaravgiften för unga. Kostnadsbördan för näringen skulle landa på ungefär 1.5 miljarder kronor. Branschen har låga marginaler och för många arbetsgivare innebär en ökad kostnadsbörda att personal kommer att behöva sägas upp och uteblivna nyanställningar, säger Eva Östling, vd Visita.