platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmskortet hotat av landstinget dåliga ekonomi
SL:s ekonomiska kris drabbar besöksnäringen och turismen i Stockholm. SL har chockhöjt priserna som Stockholms stad får betala för samarbeten om turistkort och kongressresor. Kostnaden för det populära Stockholmskortet har höjts från 14 till 23 miljoner, vilket gör att kortet troligtvis måste läggas ned nästa år, uppger Socialdemokraterna i Stockholm i ett pressmedelande.

Stockholms landsting har tidigare aviserat prishöjningar för att komma tillrätta med SL:s ekonomiska problem. När det gäller besöksnäringen har avgifterna redan höjts. Avgiften staden betalar för Stockholmskortet – där resor med SL ingår – höjdes från 14 till 23 miljoner kronor. Även enskilda reselösningar för evenemang som kongresser och idrottstävlingar kommer att bli dyrare för Stockholm stad. Detta görs samtidigt som andra städer tsom är konkurrenter till Stockholm satsar stort på gratisresor för sina kongressdeltagare. Stockholmskortet har funnits i över 30 år och är populärt – förra året såldes 130 000 kort.

– Landstingets dåliga ekonomi slår direkt mot turism, kongresserna och besöksnäring. Prisökningarna gör att vi troligtvis måste lägga ned Stockholmskortet, vilket är beklagligt eftersom det är ett populärt kort som många turister uppskattar. Det påverkar också vår möjlighet att locka till oss större evenemang. Besöksnäringen är viktig för hela stockholmsregionen, och jag förutsätter att landstinget tänker om och konstruktivt försöker bidra till en lösning. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S) i Stockholm.

I tankarna måste landstinget och Stockholms stad också tänka in hållbarhetsaspekterna. Ju fler av stadens gäster som åker grönt desto bättre för stadens image.