platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsingborg stärker sin position som kryssningsdestination

Helsingborg gästas till sommaren av fyra stora kryssningsfartyg, men 2016 slås alla rekord. Då blir det all time high med mer är 31 000 kryssningsgäster.

Monica Frisk, destinationsutvecklare på Turismenheten, Helsingborg stad och hamnens marknadschef Andréas Eriksson, träffade för några veckor sedan de stora amerikanska aktörerna i kryssningsbranschen. I januari är det dags för de tyska rederierna och i februari kommer de att uppvakta de brittiska kryssningsföretagen.

Monica Frisk och Andréas Eriksson ser båda ljust på utvecklingen för Helsingborg som kryssningsdestination. De ser att de nya hårdare regler för sjöfartens svavelutsläpp som sätts i verket 2015, kan vara en möjlighet för Helsingborg som kryssningshamn

– Fartygen kommer att gå med lägre fart för att spara bränsle. Eftersom de då tillryggalägger kortare distanser kan Helsingborg med sitt korta avstånd till Köpenhamn bli ett bra alternativ, menar Andréas Eriksson.

I sommar är fyra besök inbokade, ett färre än säsongen 2014.

– Ser man till antalet kryssningsgäster rör det sig nästan om en fördubbling, från knappt 4800 till närmare 7900, säger Monica Frisk. Inför 2015 ser man en minskning över hela linjen i Östersjön. Även Köpenhamn drabbas, där man går från årets 324 anlöp till 283 hittills anmälda för 2015.

Sommarens kryssningssäsong i Helsingborg inleds den 27 maj. Tidigt på morgonen lägger sig Carribbean Princess på redden i Sundet. Ombord finns närmare 3600 passagerare. Den 15 juni kommer det brittiska rederiet Fred Olsen’s Balmoral till Helsingborg för första gången. Ett annat brittiskt rederi, Cruise & Maritime, besöker staden två gånger med sitt nya flaggskepp M/S Magellan.

Sommaren 2016 kommer att bli all time high. Säsongen får en pampig start då rederiet Celebrity Cruises lägger ett av sina bästa fartyg, Silhoutte, på Helsingborgs redd den 28 april.

– Det är en väldigt speciell kryssning som helt och håller är tematiserad kring

Shakespeare, säger Monica Frisk. Kryssningen utgår från Dover den 23 april 2016, precis på dagen 400 år sedan Shakespeare dog. Att Celebrity väljer Helsingborg som hamn för detta besök som till största delen handlar om Kronborgs Slott, är en framgång för regionens turistnäring.

– Det har stor betydelse i införsäljningsarbetet att kunna presentera evenemang av denna dignitet. Shakespeares 400-års jubileum är en reseanledning för rederierna att direkt agera på. Framgången 2016 är ett tydligt exempel på detta, säger Monica Frisk.

Flera rederier som har besökt staden tidigare kommer tillbaka 2016, och amerikanska Holland America Line slår ytterligare ett rekord då deras fartyg Zuiderdam besöker Helsingborg hela nio gånger.