platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Danska ”Almedalen” lyfts av svenskt intresse

Folkemødet på Bornholm är Danmarks stora politiska sammankomst. På bara fyra år har det vuxit till att locka 22 000 besökare om dagen och är snart ikapp den svenska versionen Almedalsveckan – mycket tack vare svenskarna själva.

Folkemødet startade så sent som 2011, och idén till danskarnas egna politiska mötesplats är sprungen ur Almedalen. I starten hade arrangemanget endast 6 000 besökare. På bara några år har sammankomsten vuxit och i år besöktes den av 22 000 människor jämfört med Almedalens 30 000. En förvånansvärt liten skillnad med tanke på att Danmark har nästan hälften så få invånare som Sverige.

Det ökade intresset för den politiska sammankomsten kan till stor del förklaras av att allt fler svenskar börjar få upp ögonen för att den politiska mötesplatsen är intressant även ur ett sydsvenskt perspektiv. Möjligheten att knyta viktiga kontakter till politiker och näringsliv gör att allt fler svenskar lockas till Bornholm under Folkemødet, och då ön nås via en färjetur från Ystad är den även geografiskt mycket närmare södra Sverige än vad Almedalen är.

Enligt Björn Boström, vd på Ystad Hamn Logistik AB, är det på tiden att fler får upp ögonen för Folkemødet.

– I och med att politiker och organisationer i södra Sverige ofta kan ha lika stor nytta av att ha goda relationer till våra danska grannar som inom Sverige, är det högst relevant att besöka Folkemødet. Svenska kommuner, företag, intresseorganisationer och enskilda politiker får fantastiska möjligheter att skapa nya kontakter som kan mynna ut i samarbeten över gränserna, säger Björn Boström.

Intresset för Folkemødet visar inga tecken på att avta inför 2015 utan förväntas återigen slå rekord i antal besökare. Detta märker man inte minst på rederiet Færgen som seglar till ön på rutten mellan Ystad och Rønne. De har sålt mer än dubbelt så många biljetter till nästa års festival jämfört med samma period förra året. Flera av avgångarna börjar redan fyllas upp trots att det är sex månader kvar till Folkemødet. Rederiet planerar nu för extrainsatta avgångar mellan 11 och 14 juni 2015 då Folkemødet äger rum.

 

Bildtext: Folkemødet 2014 Foto: Berit Hvassum.