platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
hållbarhet skapar möten
No Limit, i Borås
världens första miljödiplomerade street art-festival.
hotellnytt
Scandic öppnar hotell
i Helsingfors järnvägsstation.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vinner prestigeprojekt i Mölndal.
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards skapade Handbolls-EMs nya logga

I torsdags offentliggjordes logotypen för EM i handboll för damer 2016. Bakom design och layout ligger Nine Yards Stockholm och kreatörerna Maggan Rytterås och Johanna Björklund.

– Ett prestigefyllt uppdrag och ett uppdrag fullmatat med energi som vi är väldigt glada över att få vara en del av, säger Fredrik Göransson, account manager på Nine Yards.

Den 4–18 december 2016 genomförs EM i handboll för damer i Helsingborg, Malmö, Kristianstad, Göteborg och Stockholm. Kommunikationsbyrån Nine Yards som har anlitats för att aktivera varumärket och kommunicera kring mästerskapet, fick även uppdraget att ta fram den officiella logotypen för mästerskapet.

– Jag är otroligt glad och stolt över vår logotyp för EM 2016. Nine Yards tog våra ord och tankar och prickade precis rätt när de formade logotyp och tagline. Jag ser fram emot att jobba vidare med logotypen de kommande två åren, det kommer vara ett sant nöje att dela den med resten av handbollsvärlden, säger Matilda Boson, marknadsansvarig för EM 2016.

Logotypen och typografin arbetades fram av Maggan Rytterås, AD/creative lead, och Johanna Björklund, grafisk designer. För copyn stod Jordan Newhouse.

– Jag tog fram idén och konceptet kring logotypen, men Johanna Björklunds talang med målarpenseln var det som gjorde att den fick liv. Det som gör den unik är att den är målad helt för hand. Ett hantverk – precis som handbollssporten. Uppdragsgivaren har verkligen visat mod och har vågat utmana det förväntade, säger Maggan Rytterås.

Nine Yards uppdrag för EM 2016 innefattar såväl kreativt som konceptuellt arbete kring kommunikationen och upplevelsen inför och under mästerskapet.

– Vår målsättning är att skapa mervärden för Svenska Handbollsförbundet, sponsorer, arrangörsorter och landslaget genom att ha en tydlig kommunikation samt genom att utveckla själva upplevelsen kring handbollen, före, under efter mästerskapet, i och utanför arenorna, säger Fredrik Göransson, account manager på Nine Yards.

Senast Sverige arrangerade ett Europamästerskap för damer var 2006 medan senaste Europamästerskapet för herrar var 2002. Sverige stod även som arrangör för Världsmästerskapet för herrar 2011.