platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Omvärldsanalys
Rekord igen
– besöksnäringen i Swedish Lapland omsätter 6,5 miljarder.
på nya uppdrag
Ny marknadsansvarig
och projektledare till Destination Uppsala.
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
RSS
rss_icon
Länkar
Nya ramar för TUR 2015
TUR 2015 blir premiäråret för en helt ny modell. Resultatet är flera mötesplatser, som kan arrangeras var för sig, men som under TUR-dagarna sammanfaller i tid och rum.

− Vi skapar flera nischade forum där olika segment ska hitta exakt rätt målgrupp, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR. Han är nöjd med försäljningen till nästa år.

– Vi märker ett starkt positivt gensvar från utställare. Ett hundratal har anmält sig och betydligt fler är på väg in. Vi är också mycket glada för att utställare och nationer, som inte varit med under senare år, återvänder. Till exempel Storbritannien, Portugal och Tour Pacific, säger Farhad Kakavand.

Idag ser resemarknaden annorlunda än för 30 år sedan.

– Hittills har vi utvecklat mässan inom den ram som sattes premiäråret 1984. Det har lett till en mängd kompromisser, säger Farhad Kakavand. Istället för ”allt till alla” koncentrerar man sig på de segment där TUR, i nära samarbete med branschföreträdare, ser tydliga behov.

De fyra områdena är:

• Svensk Besöknäringskongress, den 18–19 mars, blir den första i sitt slag.

• Scandinavian International Travel Meet, den 19 mars, en satsning i speeddejting-miljö.

• Business Travel, den 19 mars. En affärsresesatsning riktad till köpare och säljare inom konferens-, mötes- och evenemang.

• Konsumentmässan, den 20–22 mars, med matupplevelser och aktiv livsstil som teman.