platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Europas största helintegrerade mötesplats finns i Göteborg

I morgon sker den officiella invigningen av Europas största integrerade mötesplats i cityläge. Investeringen på 1,2 miljarder kronor är Svenska Mässan-koncernens största genom tiderna.

Med de tre tornen och nya resurser ska den helintegrerade mötesplatsen ta upp kampen om de riktigt stora evenemangen på global nivå.

Sedan i mitten av november har hotellgäster kunnat boka rum i Gothia Towers nybyggda tredje torn mittemot Liseberg.

Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan, säger att satsningen syftar till att skapa tillväxt i verksamheten och att orderläget inför nästa år ser bra ut.

– Vi går nu in i ett år med en ny, högre kapacitet och räknar med flera hundra tusen fler besökare 2015. För första gången omsätter vi troligen mer än en miljard kronor nästa och kommande år, säger hon.

Det innebär också nyanställningar. Carin Kindbom bedömer att miljardsatsningen som gjorts genererar cirka hundra nya arbetstillfällen och främst inom hotellsektorn.

Det nya Tower 3 har 29 våningar, är 100 meter högt och därmed Göteborgs högsta hus. Tillsammans med påbyggnaden av mittentornet, en ny entré, nya restauranger, utvidgad lobby med mera, positionerar Svenska Mässan-koncernen sig på den europeiska möteskartan.

– Vi har bestämt oss för att ta en position. Vi vill bli den mest attraktiva mötesplatsen i Europa genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom.

Men avsikten med miljardinvesteringen är inte bara att locka internationella stormöten. Det handlar om att tilltala fler kundsegment, såväl större som mindre möten, mässor och events, om att bredda koncept och utbud.

– Vi vill skapa en dynamisk mötesplats. Vår ambition är att möta de varierande behoven och önskemålen från kunder och besökare: från det enkla till det mest påkostade. Man ska känna wow när man kommer hit, säger Carin Kindbom.

Hon konstaterar att de största mäss- och mötesprojekten fyller det egna hotellet och många andra hotell i Göteborg. Samspelet med staden är viktigt.

– Vår betydelse ska inte underskattas. För varje krona som spenderas i vår verksamhet, spenderas ytterligare två i staden.

Carin Kindbom säger att avsikten med utbyggnaden är att öka dessa flöden. Bland annat genom att vända sig till VIP-segmentet med femstjärniga Upper House högst upp i mittentornet. Liksom spaanläggningen i samma torn. 

Hon lyfter också fram den nya showarenan The Theatre.

– Att få uppleva en högklassig show innebär kanske att besökare kommer en dag tidigare eller stannar en natt längre. Det tjänar hela staden på. 
När det inte pågår någon show kan The Theatre-lokalen utnyttjas för bland annat företagsevent.

– Det är ytterligare ett av de segment vi vill utveckla. Vi har möjligheter att förädla event, skapa en företagsimage, erbjuda kunden både upplevelser och överraskningar som man inte kan få i en traditionell möteslokal.

Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, understryker den nya mötesanläggningens betydelse för staden:

– Att kunna erbjuda en mötesplats av hög internationell klass som ligger på gångavstånd till allt staden har att erbjuda i form av kultur, nöjen och shopping är det inte många som kan matcha. 
Det är med tillgänglighet, helhetslösningar och hållbarhet vi kan hävda oss i konkurrensen.

Foto: Anna Hult