platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards finalist i European Best Event Awards

– Det tog oss tio år att bli så bra att vi kunde tävla i European Best Event Awards. Nu är vi ”shortlistade” för den bästa interna kommunikationslösningen 2014, säger Daniel Da Silva, creative director för Nine Yards.

Den 23 och 24 oktober är det dags för EuBEA som genomförs i spanska Sevilla. Nine Yards tävlar i Business to Internal-kategorin för arbetet med kommunikationskonceptet "We Are Giants" för Elgiganten Sverige.

Hemelektronikkedjans mål är att vara landets mest attraktiva arbetsgivare inom detaljhandeln. Inom företaget tror de på människans inneboende kraft och har som filosofi att motivera och möjliggöra för alla medarbetare att växa och utvecklas inom företaget.

Frågan Nine Yards ställde sig var: Hur kan vi driva engagemanget och kommunikationen internt i en kedja med 75 varuhus och flera tusen medarbetare?

– Vi insåg att möjligheterna inom koncernen är oändliga. Trettiosex av företagets 75 varuhuschefer började exempelvis som kassamedarbetare, säljare eller lagermedarbetare. Nittio procent av samtliga ledare har gjort samma resa och byggt sin yrkeskarriär internt, säger Daniel Da Silva.

Kommunikationskonceptet startade i våras med en musikfestival för Elgigantens alla medarbetare i Sverige. En heldag där hemelektronikkedjan stängde 75 varuhus för att träffas på riktigt.

Men Daniel Da Silva förklarar att konceptet är mer än så. Det är ett pågående arbete med digitala och fysiska kommunikativa nedslag.

Startskottet blev en festival i en hangar utanför Arlanda flygplats. Resultatet av ett gediget insiktsarbete där Nine Yards lyssnade till medarbetarnas behov och önskemål för att koppla ihop det med hemelektronikkedjans mål.

Upplevelserna spreds viralt före, under och efter eventet via sociala medier och övrig webbkommunikation som bland annat gav resultat i ökat engagemang och drivor av uppskattning.

– Det vi skapade handlar i slutänden om att vi försöker förändra människors beteenden genom att arbeta med deras attityd. Oavsett slutresultatet är nomineringen ett kvitto på att kampanjen och konceptet sticker ut och har gjort skillnad, säger Daniel Da Silva.

Niclas Eriksson, är vd för Elgiganten Sverige:

– Nine Yards har visat prov på en fantastisk strategisk och kreativ höjd. Det, tillsammans med en mycket stark projektledning, har gjort att vi ser stora förändringar bland våra medarbetares attityd, någonting som vi är säkra på lever kvar länge.

 

Case: we-are-giants/

The International Festival of Events and Live Communication: eubeafestival.com