platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
DHL och S&B blev Europamästare i sponsring

DHL och kommunikationsbyrån S&B blev i förra veckan Europamästare i sponsring när European Sponsorship Awards (ESA) delades ut i London av branschföreningen European Sponsorship Association.

Det var projektet DHL Football Delivered som kammade hem priset i kategorin bästa sponsring Business to business vid ESA den 25 november. Football Delivered har tidigare belönats med två Gyllene Hjulet (Sponsrings- och Eventföreningens årliga pris i Sverige) och nu skrev projektet historia som första svenska bidrag någonsin att vinna ESA. På plats i London för att ta emot priset fanns S&B:s Daniel Hegborn, Niklas Olovzon och Jessica Nilsson. S&B har upprättat projektets strategi och koncept och haft det löpande ansvaret för aktivering och genomförande från start till mål.

– Detta känns som en stor seger – för oss som byrå, för hela den svenska sponsringsbranschen och för DHL, säger Daniel Hegborn, partner på S&B.

DHL Football Delivered bygger på idén att leverera fotboll till kunder och anställda. Det finns en tydlig och stark koppling till DHL:s verksamhet, som handlar om leveranser, och konceptet är utvecklat i enlighet med målgruppens intressen. Uttryckssätten har varit många – allt ifrån leverans av matchboll och bollkallar på plats till kampanjsajt, skräddarsytt DM och kundevents i en specialanpassad DHL-trailer.

– Vi är väldigt glada över priset, och det känns särskilt hedrande att vara först i Sverige med att få denna utmärkelse., säger Sara Arrhenius, marknadskommunikationschef på DHL Express. Det som ligger bakom vårt framgångsrika koncept är långsiktighet, tillsammans med en stark koppling mellan våra produkter och konceptets budskap.

Genom att leverera fotboll under hela säsongen har man skapat lokal närhet och många personliga möten mellan DHL, kunder och anställda. Man har använt fotboll som tema och metafor för att förstärka DHL:s varumärke genom kärnbudskapet: DHL levererar i tid, både nationellt och internationellt, med precision, kraft och känsla. Resultatet har varit mycket positivt såväl ur varumärkes- som exponerings- och affärssynpunkt.

 

“Projektet baseras på DHL:s kreativa och affärsmässiga sponsringsupplägg Logistics Live där alla parter bidrar med det man är bäst på, till fördel för samtliga inblandade. Sedan har konceptet fått kraft genom integrering i olika kanaler och med en tydlig röd tråd”, säger Daniel Hegborn på S&B.

----------------------------------------------------------------------------------

Fakta om DHL

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 310 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2008 hade koncernen en omsättning på över 54 miljarder euro.

 

----------------------------------------------

Fakta om S&B

S&B är en kommunikationsbyrå inriktad på strategisk varumärkes- och sponsringsutveckling. Dessutom aktiverar S&B kundernas sponsorskap genom till exempel: events, webb och pr. S&B tror på framtiden för kommunikation som anknyter till målgruppernas intressen och passion (till exempel sport, musik och humanitärfrågor). Byrån kallar detta intressebaserad marknadsföring och tror att sponsring kan vara en av de mest effektiva metoderna för att till exempel förflytta ett varumärkes position, skapa nya- och stärka befintliga relationer eller generera nya affärer. S&B grundades 2001 av Daniel Hegborn och Niklas Olovzon och omsätter idag ca 15 miljoner kr. Bland uppdragsgivarna kan nämnas Telia, SJ, Expressen, E.ON, ATG, DHL, Cancerfonden, Carlsberg och If.