platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholm Pride genererade 327 miljoner kr till regionen

Årets Stockholm Pridefestival, Skandinaviens största och en av huvudstadens största publika årligen återkommande evenemang, genererade 327,5 miljoner kronor. Det motsvarar 218 årsverken på årsbasis, visar en färsk turismekonomisk kalkyl.

– Rapporten visar betydelsen av evenemang och att årligen återkommande evenemang som Stockholm Pride är en stark drivkraft för besökande. Åtta av tio har besökt festivalen tidigare och nio av tio säger att de ska besöka festivalen igen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Stockholms Pridefestival besöktes totalt av 400 000 personer varav 37 procent var tillresta besökare och av dem var 16 000 internationella besökare.

Enligt Ulla Hamilton är öppenhet, mångfald och respekt tre av huvudstadens grundvärderingar.

– Pridefestivalen är ett nyckelevenemang för oss. Undersökningen visar att Stockholm uppfattas som en professionell evenemangsstad. Den totala upplevelsen av regionen som evenemangdestination får 4,3 i helhetsbetyg på en femgradig skala, säger Ulla Hamilton.

Hon säger vidare att evenemang som lyfter fram öppenhet, mångfald och respekt stärker destinationens attraktionskraft. Idag räknas Stockholm som en av de mest intressanta hbt-destinationerna i världen.

Sedan 2005 arbetar Stockholms stad, genom Stockholm Gay and Lesbian Network, med att marknadsföra huvudstaden för hbt-besökare.

Undersökningen genomfördes i samband med Stockholm Pride med intervjuer på de tre festivalplatserna: Pride Park, Pride House och Pride Parade. Totalt genomfördes 359 intervjuer.

• 73 procent av besökarna angav Stockholm Pride som huvudsaklig anledning.

• 79 procent av besökarna har besökt festivalen tidigare.

• 47 procent av besökarna har någon gång tidigare besökt en annan Pridefestival. Bland dem Berlin, Göteborg, Malmö.

• 48 procent av de tillresta besökarna valde att bo på hotell. 42 procent bodde hos släkt och vänner.

• Stockholm Pride genomfördes första gången 1998. Årets festival hade rekordmånga besökare.

• Pride Park hade 18 000 betalande besökare, Pride House 5 000 besökare per dag och Pride Parade hade omkring 45 000 deltagare. Längs paradvägen i centrala Stockholm stod närmare 400 000 åskådare.

• I genomsnitt övernattade de tillresta besökarna tre nätter. Utöver evenemanget passade de flesta besökarna på att gå på restaurang (72 procent), pub/nattklubb (61 procent) och träffa släkt (60 procent).

• Varje deltagare spenderade 2 986 kronor under besöket.