platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
RSS
rss_icon
Länkar
Danmark planerar tågköp för 27 miljarder kr
Statliga danska järnvägsföretaget DSB vill köpa 275 nya tågset för motsvarande 27 miljarder svenska kronor fram till år 2030. Det framgår av den nya planen ”Fremtidens Tog” som i veckan lämnades till Transportministeriet, skriver nyhetsbyrån News Øresund. Kanske kan det inspirera också Sverige till liknande tankar?

Behovet av nya tåg i Danmark är en följd av beslutet om att bygga ut det danska järnvägsnätet så att det klarar höghastighetståg som ska gå i 250 kilometer i timmen mellan de större städerna. Därmed förverkligas den så kallade timmemodellen – att det tar högst en timme med tåg mellan Köpenhamn och Odense och från Odense till bland annat Aarhus och Esbjerg.

Järnvägssatsningen finansieras med den tågfond som regeringen kommit överens om med Dansk Folkeparti och Enhedslisten. Fonden på 28,5 miljarder danska kronor bildas genom en ökad beskattning av de danska oljefälten i Nordsjön.

DSB föreslår i sin nya plan att det utbyggda järnvägsnätet trafikeras med 275 nya tågsätt som beräknas kosta 20-22 miljarder danska kronor i inköp, vilket motsvarar mellan 25 och 27 miljarder svenska kronor.

Lärdomarna från skandalen med de italienska IC4-tågen, som ännu inte fungerar som de ska, gör att DSB vill införa tydligare regler vid upphandlingen av de nya tågen. De nya tågen ska bygga på beprövad teknik, leverantörerna ska förkvalificeras och underhållet ska kunna läggas ut på tågleverantören.

För att göra tågdriften mera rationell vill DSB införa ett system med tre standardmodeller.

 

• Regiontåg som ska köra i 160-180 kilometer i timmen.

• Fjärrtåg som kör i upp till 200 kilometer i timmen.

• Höghastighetståg som klarar hastigheter på 225-250 kilometer i timmen.

Innan upphandlingen kan inledas ska Transportministeriet godkänna upplägget och ge DSB i uppdrag att göra inköpen. (News Øresund)

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman