platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
RSS
rss_icon
Länkar
200 miljoner kr sätter Skåne på världskartan

Norska Lund Gruppen investerar 100 miljoner kronor under tio år i Skånes djurpark. Satsningen ska förvandla djurparken till ”Sveriges främsta attraktion i åldrarna ett till tolv år”.

Dessutom investear Hässleholmsbaserade Gepefek Hotels lika mycket i en inomhusarena för skidsporter som ska ligga i Frostavallen, ett stenkast från djurparken.

Vinterarena Frostavallen 365 beräknas vara färdigbyggd hösten 2015. De båda anläggningarna förvänts locka omkring 400 000 besökare till Skåne.

– Inom det här segmentet är det troligen de största investeringarna vi har sett på tio år i Skåne. Effekten blir att Skåne förändras redan nästa år som besöksdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Skånes brist på profilerade anläggningar nämner Håkon Lund, koncernchef för Lund Gruppen, som en av anledningarna till att valet föll på Skånes djurpark när koncernen nu gör en av sina största investeringar utanför Norge.

– Skåne är en innovativ och entreprenöriell region med förhållandevis små besöksattraktioner, trots att regionen lockar väldigt mycket turister. Djurparken är en anläggning med enorm potential inom våra fokusområden, säger Håkon Lund.

Lund Gruppen räknar med att en upprustad djurpark ska locka 300 000 besökare årligen. Upp till 300 säsongsanställda och 20-30 fast anställda erbjuds arbete. Företaget tar över driften av djurparken vid årsskiftet.

Vinterarenan har varit på gång sedan år 2010, då som en del av satsningen på kasernområdet i Hässleholm. Efter olika turer är arenaplanerna flyttade till Frostavallen. Ansökan om bygglov har lämnats in till Höörs kommun.

– Om allt faller väl ut börjar vi bygga redan i höst. Då är anläggningen klar hösten 2015. Vi räknar med att locka 100 000 besökare årligen till anläggningen, säger Fredric Öhman, en av delägarna i Gepefek Hotels och initiativtagare till Vinterarenan.

Anläggningen blir en multisnöarena med två kilometer skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare.

Hela arenan, som mäter 150 x 80 meter, görs klimatneutral genom en innovativ kylanläggning och snöproduktion kombinerad med miljömärkt el. Anläggningen har öppet året runt.

Utöver de hundra miljoner som investeras i vinterarenan investerar Gepefek Hotels ytterligare 20 till 40 miljoner kronor på att bygga ut och renovera hotell- och mötesanläggningen i Frostavallen.