platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
omvärldsanalys
HKC Hotels öppnar 220-rumshotell
vid nya Åbymässan i Mölndal.
RSS
rss_icon
Länkar
Långsiktig plan ska lyfta utländsk turism till Västsverige

För att få Västra Götaland och Göteborg att sticka ut i den internationella konkurrensen har Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co tecknat ett sexårigt samarbetsavtal som bland annat ska leda till bättre tillgänglighet och mer gemensam marknadsföring på utvalda marknader.

Masterplanen är ett steg för att förverkliga svensk turisms nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.

I fjol omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska den ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.

– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten, och nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Fredrik Lindén är vd för Västsvenska Turistrådet:

– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger han.

Enligt Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co, tar utländska besökare in mer pengar än den samlande svenska exporten av järn, stål och livsmedel, samtidigt som besöksnäringen är mindre konjunkturkänslig.

– Göteborg och Västsverige är en stark produkt, men alldeles för okänd internationellt. Genom att arbeta tillsammans är vi övertygade om att vi kan nå längre än vad vi hade kunnat på egen hand, säger hon.

Masterplanen anger hur de tre organisationerna ska arbeta med internationell marknadsföring på åtta utvalda utlandsmarknader. Marknaderna är strategiskt valda utifrån möjligheten att få störst utväxling av satsade marknadsföringsresurser.

Målet år 2020 är ytterligare 360 000 övernattningar från utlandet, en ökning med två procent per år.

Med hjälp av masterplanens riktlinjer ska det även bli lättare för regionen att utveckla upplevelser som står sig i en internationell konkurrens.

Under hösten ska de tre organsationerna planera för gemensamma marknadsföringskampanjer under nästa år och enligt masterplanens riktlinjer.

 

Bilden: Fredrik Lindén vd för Västsvenska Turistrådet.