platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubai bygger ytterligare 5 000–10 000 hotellrum

Nästa år beräknas hotellprojekten inför Expo 2020 i Dubai att påbörjas. Den sex månader långa utställningen förväntas locka 25 miljoner besökare. Idag finns det tillgång till cirka 85 000 hotellrum, men det räcker inte.

– Målet för Dubai är att bli världens mest besökta stad. Minst tio nya hotell ska byggas kring Dubai World Central fram till år 2020. Det ska ge mellan 5 000 och 10 000 nya hotellrum i området, säger Helal Saeed Almarri, generaldirektör för Department of Tourism and Commerce Marketing, DTCM, och koncernchef i Dubai World Trade Centre.

Enligt honom ska det i början av 2017 finnas ytterligare cirka 25 000 rum. En stor del av det nya utbudet blir i tre- och fyrstjärniga hotell.

– Men trots att staden har cirka 100 00 hotellrum då så räcker det inte, säger Helal Saeed Almarri.

Hotellprojekten beräknas starta nästa år. Den största delen förväntas vara avslutad i oktober år 2019.

De senaste två åren har hotellpriserna stigit i Dubai. Men enligt Helal Saeed Almarri är det inte fråga om en början på en oändligt stigande priskurva.

– Department of Tourism and Commerce Marketing reglerar inte prissättningen av rummen, det ska marknaden klara själv, säger han.

Sedan den 1 april finns det en turistskatt som åläggs gäster som bor på hotell och i hotellägenheter i Dubai, skatten debiteras per rum och per natt. Det är hotellen som samlar in avgiften och vidarebefordrar den till DCTM. Enligt Helal Saeed Almarri har skatten inte påverkat antalet besökare.

En avgift på DH 20 (dirham = nästan 40 SEK) debiteras av femstjärniga hotell, DH15 med fyrstjärniga hotell, DH10 med två- och trestjärniga hotell och DH7 för hotellen med en stjärna eller för ett budgethotell.

Under de kommande åren räknar Helal Saeed Almarri med att hotellbeläggningen under sommarmånaderna börjar likna siffrorna för resten av året, vilket enligt analytiker uppgår till över 85 procent i beläggningssiffror.

Tidigare i år lanserade regeringen en rad direktiv för att förbättra och effektivisera hotellinvesteringar och utveckling. Det handlar exempelvis om att fördela statlig mark för utveckling av tre– och fyrstjärniga hotell samt att förkorta den i förhand godkända processtiden för hotellkonstruktion till två månader.

DTCM arbetar efter en plan för att diversifiera emiratets utlandsmarknader genom att locka besökare från Australien, Afrika, Sydamerika och OSS-länderna (Oberoende staters samvälde, de fria staterna från det gamla Sovjetunionen).

Indien, Storbritannien och Gulf-staternas samarbetsråd vars medlemmar Kuwait, Saudiarabien, Bahrain, Qatar, Förenade Arabemiraten och Oman, är för närvarande Dubais viktigaste marknader. Saudiarabien står för cirka tio procent av landets besökare.

När det gäller stadens intäkter understryker Helal Saeed Almarri att de internationella delegater som kommer till event inom mötesindustrin för att delta i företagsmöten, incentiveresor, kongresser, konferenser och mässor i genomsnitt genererar dubbelt så mycket som en fritidsresenär spenderar.