platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden får 1 120 000 kr till förstudie om matturism

Lonely Planet rankar Sverige som ett land i topp för matglada besökare. Maten är en bidragande faktor till varför turisterna väljer att spendera sin semester här, och nu vill regeringen att fler ska få upp ögonen för Sverige.

Nu får Visit Sweden 1 120 000 kronor för att ta fram en förstudie till ett exportprogram för svenska mat-, dryck- och måltidsupplevelser.

– Svenska mat och matkultur lockar turister till Sverige. Vi har fantastiska råvaror, innovativa kockar och en fantastisk miljö för måltidsturism. Vi måste dra nytta av det och exportera mer av dryck- och måltidsuppleveler för att skapa fler jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Turismens exportvärde har ökat med 25 miljarder kronor sedan regeringen startade satsningen på Matlandet 2008, och mycket av pengarna läggs på mat. Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen, och de spenderar nästan lika mycket, 18,8 miljarder kronor, på livsmedel.

Förstudien ska visa förutsättningarna för hur vi kan stärka Sveriges varumärke som ett matland än mer. Redan idag söker sig turister till Sverige för att ta del av mat och matkultur, mycket tack vare de svenska kockarnas framgångar i internationella tävlingar samt tack vare att flera svenska krogar placerat sig på topplistor över världens bästa restauranger.