platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden får 1 120 000 kr till förstudie om matturism

Lonely Planet rankar Sverige som ett land i topp för matglada besökare. Maten är en bidragande faktor till varför turisterna väljer att spendera sin semester här, och nu vill regeringen att fler ska få upp ögonen för Sverige.

Nu får Visit Sweden 1 120 000 kronor för att ta fram en förstudie till ett exportprogram för svenska mat-, dryck- och måltidsupplevelser.

– Svenska mat och matkultur lockar turister till Sverige. Vi har fantastiska råvaror, innovativa kockar och en fantastisk miljö för måltidsturism. Vi måste dra nytta av det och exportera mer av dryck- och måltidsuppleveler för att skapa fler jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Turismens exportvärde har ökat med 25 miljarder kronor sedan regeringen startade satsningen på Matlandet 2008, och mycket av pengarna läggs på mat. Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen, och de spenderar nästan lika mycket, 18,8 miljarder kronor, på livsmedel.

Förstudien ska visa förutsättningarna för hur vi kan stärka Sveriges varumärke som ett matland än mer. Redan idag söker sig turister till Sverige för att ta del av mat och matkultur, mycket tack vare de svenska kockarnas framgångar i internationella tävlingar samt tack vare att flera svenska krogar placerat sig på topplistor över världens bästa restauranger.