platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
omvärldsanalys
HKC Hotels öppnar 220-rumshotell
vid nya Åbymässan i Mölndal.
RSS
rss_icon
Länkar
Högre moms på hundspannstur från flygplats

Företaget Aurora Borealis ordnar hundspannstaxi från Lycksele flygplats och konkurrerar då med vanliga taxibilar.

– Politiker brukar värna om lika villkor för samma tjänster, men det gäller sällan svensk naturturism. För när momsen för bilarna är sex procent, blir den fyra gånger högre när du väljer en taxi med naturligt drag.

Det säger Donald Eriksson som tillsammans med Maria Gustafsson har arrangerat hundspannsturer sedan 1995. För drygt fem år sedan deltog han på ett av Skatteverkets informationsmöten.

– Bensinmotor eller draghundar? Svensk lagstiftning brukar ofta framhålla att man är teknikneutral och värnar om konkurrens på lika villkor, men det gäller sällan momsreglerna för natur- och ekoturism, säger han.

– Då ställdes frågan om olika moms på taxiverksamhet från Lycksele flygplats. Vanliga taxibilar klassas som transport och har sex procent i moms. Jag frågade varför samma tjänst med hundspann skulle klassas som en upplevelse och därmed betala 25 procent i moms. Svaret blev något vagt om att det var högre moms på nöjesresor och därmed var det slutdiskuterat, säger Donald Eriksson.

Enligt honom är det alltför ofta som Skatteverket inte kan förklara vad som gäller.

– Då ställs vi som företagare inför två omöjliga alternativ. Antingen tillämpar vi den lägre momssatsen och riskerar att få betala dyrt i en framtida revision, eller så väljer vi den högre momsen och ser kanske sedan hur andra företagare erbjuder samma tjänst till ett lägre pris.

Svensk hundspannsturism ska även konkurrera på en stenhård internationell marknad. Inte minst från finska arrangörer där momsen på hundspannsturer är mindre än hälften.

Under flera år har Ekoturismföreningen försökt upplysa politiker om att svenska regler är krångliga och försämrar konkurrenskraften. Föreningen föreslår att naturguidningar ska ingå i kulturmomsen, vilket skulle ge bättre lönsamhet och skapa fler guidejobb på landbygden.

– Våra hundspannsturer i fullmånens sken är ett bra exempel. Här står hundarna för i stort sett två tredjedelar av totalpriset. En sänkning till kulturmomsens sex procent skulle möjliggöra en minskning på runt 750 kronor eller tio procent av totalpriset. Det är sådant som kan fälla avgörandet om kunden väljer Sverige eller Finland, säger Donald Eriksson.

Han tycker att guidningar i naturen ska räknas som kultur.

– Som småföretagare på landbygden är det svårt att förstå att hundspannsturer över myrar och genom skogar i magiskt månsken ska behandlas på ett sätt, och upplevelser, kunskaper och känslor förmedlade på storstädernas scener och biodukar på ett annat vis. Under våra turer blir det många berättelser om den senaste istiden och dess lämningar, om den samiska kulturen och om Vindelälven som är en av våra fyra nationalälvar.

Per Jiborn hanterar näringslivsfrågor i Ekoturismföreningen:

– Svensk natur- och ekoturism skapar nya jobb på landsbygden trots att det saknas en framsynt och genomtänkt politik för hur landbygdens företag ska växa, förbättra sin lönsamhet och ta steget att börja anställa fler guider, kockar och resesäljare.

Han berättar att det har gått drygt fyra år sedan Ekoturismföreningen för första gången lyfte frågan om en krånglig och orättvis moms. Än så länge har inget politiskt parti tagit tag i frågan, och från den sittande alliansregeringen är det än så länge tomt på förslag.

– Med en regering där Centerpartiet styr i närings- och landbygdsfrågor, är det förvånande att vi inte ens fått till en dialog om det här, säger Per Jiborn.

– Det här handlar om landsbygd, miljö och småföretagande, och det inom ett segment som under de senaste 25 åren har skapat tusentals nya jobb. Nu inför årets två val till EU och riksdagen hoppas vi dock på konkreta besked, inte minst när myndigheterna brukar hänvisa dagens ordning till EUs momsdirektiv.

Momsreglerna för svensk natur- och ekoturism är en snårig djungel, där Skatteverket ofta inte kan lämna klara besked på vad som gäller.

– För drygt en månad sedan föreslog vi även Tillväxtverket att gemensamt ta fram en vägledning för dagens momsdjungel. Om reglerna inte kan ändras på kort sikt bör det åtminstone finnas tydliga och likvärdiga regler för landets alla naturturismföretagare. Nu ser vi istället allt fler olika tolkningar runt om i Sverige. Något som i sin tur leder till snedvriden konkurrens beroende på i vilken kommun man arbetar i, säger Per Jiborn.

 

Foto: Donald Eriksson/Aurora Borealis