platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
omvärldsanalys
HKC Hotels öppnar 220-rumshotell
vid nya Åbymässan i Mölndal.
RSS
rss_icon
Länkar
Convene i Vilnius öppnar med tre svenska utställare

Idag öppnar Convene-mässan i Vilnius, Litauen, för andra året och med underrubriken "Affordable Scandinavia". Över 200 Hosted Buyers från 26 länder deltar. Liksom tre svenska utställare: Stockholm Convention Bureau, Uppsala Convention Bureau och Luleå Convention Bureau.

Igår genomfördes en "Meeting Academy Day", med bland andra tidningen Meetings Internationals publisher Roger Kellerman som talare vid flera tillfällen.

Anna Lindström är ansvarig för Uppsala Convention Bureau. Enligt henne har Convene fått bra omdömen från kunder och tidigare utställare. Här är mötet i fokus.

– Det här är en mötesplats med ett format som tilltalar mig. En workshop där  alla ställer ut på lika premisser och har samma möjligheter att nå ut till köparna. Det är en mindre och mer lätthanterlig mässa för Hosted Buyers, vilket gör att kunderna kommer från hela Europa och vår närmarknad Skandinavien,

Christian Bergström, Stockholm Convention Bureau, är i Vilnius för att testa en för dem en hittills outforskad mötesmarknad.

– Tack vare vår bearbetning på leisuresegmentet i Baltikum har vi märkt ett allt större intresse även för företags- och organisationsmöten.

Även för Luleå Convention Bureau handlar det om att testa den baltiska marknaden och se vad den har att erbjuda.

– Dock är det köpare även från andra delar av Europa som också är här, säger Martin Theorin för Luleå Convention Bureau. Vi fick informationen efter vårt deltagande på The Meeting Show i London förra året, som var en mycket bra mässa. Där var det styrda Hosted Buyer-möten som gav en bra möjlighet till kontakter och goda möjligheter till affärer.

Vilket mål har ni med ert deltagande?

– Målet med mässor och workshops är att fortsätta bygga på goda relationer med de agenter och associations vi känner sedan tidigare, men också att nå nya kunder som inte känner till Uppsala. Två fullbokade mötesdagar förpliktigar och ökar förväntningarna, säger Anna Lindström.

– Eftersom Convene samarbetar med The Meeting Show i London, där vi deltog förra året, tror och hoppas vi att det ska garantera ett högkvalitativt event. Sedan är det positivt att Uppsala och Luleå, som vi har samarbetat med tidigare vid olika event, också väljer att ställa ut här, säger Christian Bergström.

Martin Theorin från Luleå Convention Bureau svarar så här på frågan om målet för deras deltagande:

– Vi vill ha med oss 15 leads hem som vi kan arbeta vidare med.

Är det här början på en strategisk satsning på de baltiska länderna?

– Nej, det är ett tillfälle att testa en ny mässa som ligger geografiskt nära och fortfarande har en fördel av att vara en mindre mötesplats. För oss ligger Convene bra i tiden mellan IMEX i Frankfurt och EIBTM i Barcelona. Den här mässan ger oss som är en mindre destination ett bra tillfälle att underhålla våra internationella kontakter, säger Anna Lindström.

För Stockholm Convention Bureau är årets deltagande ett test.

– När mässan är över ska vi utvärdera resultatet för att se om vi ska göra någon större satning på den här regionen, säger Christian Bergström.

Martin Theorin instämmer:

– Det får vi utvärdera efter vårt deltagande. Vårt schema är fullbokat och det blir spännande att se vad det genererar.

Av länderna runt Östersjön saknas Danmark och Tyskland som utställare. Danskarna har för avsikt att vara med från och med nästa år. Tyskland har inte bjudits in för att det är ett stort land som kan komma att dominera hela mässan.