platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Trender i fokus på FuTURe

Den expansiva rese- och turismindustrin är trendkänslig. Trender hotar, men öppnar också nya möjligheter. Hur hamnar man på den vinnande sidan? Fem branschprofiler analyserar och debatterar på FuTURe, startskottet för årets TUR.

Framtidsseminariet fokuserar i år på aktuella trender, förändrade beteenden och förändrade spelregler, med en direkt påverkan på resor och besöksnäring. Under rubriken ”Vinnare eller förlorare? Så påverkas vi av trenderna” möts fem aktörer och analytiker:

Thomas Brühl, vd Visit Sweden, Eva Östling, vd Visita – svensk besöksnäring, Ninna Engdal, vd Globen Arenas, Johan Sanneblad, expert mobila trender och strategier samt Göran Adlén, trendspanare och författare.

Farhad Karkavand, mässansvarig för TUR, vill se en konkret diskussion:

– Vi hoppas debatten ska klargöra vad vi står inför, hur trender påverkar besluten. Vi ger också deltagarna några inledande minuter för att ge sin egen syn på de viktigaste trenderna, till exempel när det gäller den digitala utvecklingen, det ökande resandet, den nya generationen resenärer och den politiska händelseutvecklingen, säger han.

Facebook fyllde tio år häromdagen. Trots det står många av branschens företag handfallna inför utvecklingen i sociala medier.

– Den har en enorm påverkan på branschen, säger Göran Adlén. En dålig recension av rätt person, det vill säga fel person ur den drabbades synvinkel, kan få helt förödande konsekvenser. I 99 procent av fallen vet inte företag hur man ska agera.

Att mycket handlar om politik valåret 2014 är oundvikligt.

Eva Östling, Visita, är oroad över “dubbelstöten”, det vill säga fördubblade arbetsgivaravgifter för unga och fördubblad restaurangmoms, vid ett regeringsskifte i höst.

– Dubbelstöten innebär en kostnadschock på motsvarande sju miljarder kronor för besöksnäringen, säger Eva Östling. Vi vet att prishöjningar leder till dämpad efterfrågan och fler uppsägningar.

FuTURe genomförs i Svenska Mässans Kongresshall onsdagen den 19 mars mellan klockan 15.30 och 18.00.