platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordmånga utländska besökare till Sverige 2013

De utländska övernattningarna ökade med en procent trots ett svagt ekonomiskt läge i världen. Flest turister kom det från Tyskland, Kina, Finland och Ryssland.

Övernattningarna på hotell ökade för tionde året i rad, mellan år 2012 och 2013 med 3,5 procent.

–  Sverige stod pall för det tuffa ekonomiska läget i världen. Jag tror att vår och besöksnäringens marknadsföring under flera år har gett effekt och att Sveriges varumärke som destination blir allt starkare, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

De största ökningarna i faktiska tal kom från Tyskland (+49 000 övernattningar), Kina (+29 000), Finland (+16 000) och Ryssland (+10 000).

Norge och Tyskland är de största utlandsmarknaderna i Sverige räknat i antal övernattningar.

Utländska besökare spenderar över 100 miljarder kronor i Sverige, vilket är 39 procent av all turismkonsumtion i Sverige.

Besökarna från utlandet står för 24 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar, vandarhem, campingplatser samt privata stugor och lägenheter i Sverige.

– Turism ger stora intäkter till Sverige och det finns en fortsatt stor potential att öka dem ytterligare. Våra analyser visar att 28 miljoner människor vill åka hit de närmaste tre åren. Tio miljoner av dem finns i Tyskland, säger Thomas Brühl.

Under 2013 genomförde Visit Sweden cirka 100 internationella kampanjer och andra marknadsaktiviteter tillsammans med samarbetspartners inom turismen och andra branscher för att locka besökare till Sverige.

Källa: Tillväxtverket/SCB.