platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Network of Convention Bureaus kartlägger kongressmarknaden
Samarbetet i SNCVB, Swedish Network of Convention Bureaus, har under ett par års tid genomfört statistiska undersökningar på olika destinationer för att mera exakt kunna se vad mötesindustrin genererar i omsättning.

Undersökningarna visar på spännande siffror. Även i den gemensamma nationella mötesdatabasen, där Sveriges alla årligen roterande möten dokumenteras, börjar det nu gå att se intressanta fakta.

– Syftet med undersökningarna är att kunna presentera rättvisande statistik över nationella mötens ekonomiska påverkan för svenska destinationer, men naturligtvis också att möjliggöra jämförelser mellan olika destinationer och jämförelse över tid, säger Ante Jankovic, ordförande i nätverket.

Mätningarna har gjorts från Malmö till Skellefteå. De möten som mätts är nationella och har uppfyllt kriterierna: roterande på minst fyra städer, minst 100 deltagare med minst en övernattning samt har hyrt en lokal med marknadsmässig hyra. Arrangören är en förening, organisation, institution eller myndighet.

Nyckeltalet som tagits fram är vad en mötesdelegat spenderat på orten per betalande övernattning och innehåller logikostnad, delegatavgift, lokala transporter samt omkostnader i form av till exempel shopping, mat och dryck, nöjen och aktiviteter.

Mätningarna visar på ett spann från 1 500 – 4 100 kr inklusive moms per deltagare per betalande övernattning. Rikssnittet för 2013 var drygt 2 800 kronor inklusive moms per deltagare per betalande övernattning.

– För att kunna skapa förståelse och samsyn kring mötesindustrins betydelse i är det viktigt att vi kan presentera väl underbygd fakta kring hur mycket svenska mötesdeltagare omsätter, säger Jonas Jacobson för Karlstad CVB som ansvarat för statistikutredningen. Inte minst lokalt ger det här oss en trygghet och säkerhet kring de siffror vi presenterar.

Även i den gemensamma nationella mötesdatabasen, där Sveriges alla årligen roterande möten dokumenteras, börjar det nu gå att se intressanta fakta.

– Vi har använt oss av samma mätpunkter som ICCA gör i sin databas för internationella möten, säger Hanna Lingvide för Malmö CVB.

 

För 2013 ser siffrorna för svenska roterande kongresser ut så här:

• Deltagarantal i snitt: 459 personer.

• Snittlängd på kongress: 2,67 dagar.

• Populäraste kongressmånad: maj följt av oktober, april, mars och september.

 

– Vi fortsätter att mäta betydelsen av svensk mötesindustri, säger Hanna Lingvide. Med tiden kan vi med ännu större tillförlitlighet säkerställa de statistiska mätningarna på ett sätt som inte gjorts tidigare.

Foto: Läkerol Arena Gävle, kongresslunch. Fotograf: Karl Bogren.