platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
CSR
Nyinstiftat hållbarhetspris
till FC Rosengård och Veidekke.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT - 2014 års trender inom mötes- och eventindustrin

Även om den globala ekonomin fortfarande är instabil ser Carlson Wagonlit Travel, CWT, att den totala mötes- och eventmarknaden växer något. Företag fortsätter att planera och arrangera fler möten, men ofta i mindre skala.

I sin mötes- och trendrapport inför 2014 framgår bland annat att idag har de personer som planerar möten på företag ofta mer information om sina mötesdeltagare, och har därmed möjlighet att skräddarsy och anpassa sina möten så att de passar den individuella deltagarens behov bättre.

Fokus och skräddarsytt blir ledord för mötesplanerare under nästa år. Behovet av att skapa personliga inbjudningar och skräddarsydda meddelanden som skickas mobilt till deltagaren vid ankomst eller vid behov ökar. Det kan vara enkla meddelanden som exempelvis "Välkommen till Köpenhamn! Middag serveras i Skybaren kl 19.00".

– Vi ser också att fokus på deltagarinteraktivitet i form av omröstningar och meddelandevägg blir en växande faktor under nästa år,  tekniken idag är tillgänglig och relativt billig, säger Pernilla Andrén, Nordic Meetings & Events Director på Carlson Wagonlit Travel.

– För att säkerställa viss kostnadsbesparing kommer möten i större utsträckning att hållas i det egna landet eller åtminstone inom en tajtare radie än tidigare.

Enligt CWT växer sig strategisk mötesplanering sig allt starkare. Det innebär att företag tenderar att konsolidera sina möten allt mer hos en mötesleverantör som kan erbjuda ”allt” och stötta och skapa kostnadseffektivitet.

En annan spaning som CWT lyfter fram är att de kreativa inslagen blir allt viktigare. Det innebär att många företag vänder sig till byråer med kreativ kompetens i kombination med andra affärskritiska tjänster som till exempel säkerhetslösningar.

– Teknologin fortsätter att ta plats, och det blir även viktigare att kunna fånga upp återkoppling i realtid och under mötets gång. Det kan betyda att man kopplar på social media och appar som används för att engagera deltagaren före, under och efter mötet, säger Pernilla Andrén.