platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic världsförst att erbjuda webbutbildning om funktionsnedsättningar

Hur serverar man exempelvis en blind gäst på allra bästa sätt? Vad är viktigast när en gäst med hörselnedsättning kommer till receptionen?

Scandic har lanserat en omfattande, interaktiv utbildning om funktionsnedsättningar som öppen för alla. I utbildningen ges svar på svåra och ibland känsliga frågor kring vad som är viktigast i bemötandet av Europas mer än 65 miljoner personer med någon slags funktionsnedsättning.

Med råd, tips, tester och instruktionsfilmer visas hur man kan erbjuda gäster med funktionsnedsättningar optimal service.

Utbildningen är en av hotellkoncernens många kurser och träningar kring tillgänglighet som finns framtagna för de egna medarbetarna, men eftersom marknaden utvecklas snabbt och frågorna är högaktuella har Scandic valt att göra utbildningen tillgänglig för alla via hemsidan.

Förhoppningen är att utbildningen, vilken belyser några av alla funktions-nedsättningar som finns, ska engagera många också utanför Scandic. Inte minst de som arbetar inom resor och turism.

– Det fina med den nya utbildningen är att alla kan lära sig något av den, oavsett om man arbetar inom hotellbranschen eller i någon annan servicenäring, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör inom Scandic. Genom att följa gästens väg genom hotellet och stanna upp i receptionen, hotellrummet och restaurangen kan vi belysa svåra och ibland kanske också känsliga frågor i de olika miljöerna.

– Mycket handlar om bemötandet – att behandla alla lika men samtidigt veta och förstå hur man tillsammans kan lösa de speciella behov och frågor som kan uppstå kring olika funktionsnedsättningar, säger han.

Enligt Förenta Nationernas turismorgan, UNWTO, har cirka en miljard människor på jorden någon slags funktionsnedsättning idag. Det motsvarar 15 procent av den samlade befolkningen. Antalet växer snabbt eftersom vi lever längre och samtidigt reser vi mer också som äldre.

– Behovet av att lära mer om funktionshinder och dela med sig av sina kunskaper är stort och snabbväxande, precis som antalet resande gäster med funktionsnedsättningar, säger Frank Fiskers, koncernchef för Scandic.

Scandic är den första hotellkedjan i världen som lägger ut fullständig tillgänglighetsinformation för samtliga 160 hotell på nätet. Varje Scandichotell har en egen sida med speciell information om hotellet och dess bekvämligheter.

Idag är utbildningen på engelska, men ska efterhand lanseras även på svenska, norska, danska, finska och tyska.