platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic världsförst att erbjuda webbutbildning om funktionsnedsättningar

Hur serverar man exempelvis en blind gäst på allra bästa sätt? Vad är viktigast när en gäst med hörselnedsättning kommer till receptionen?

Scandic har lanserat en omfattande, interaktiv utbildning om funktionsnedsättningar som öppen för alla. I utbildningen ges svar på svåra och ibland känsliga frågor kring vad som är viktigast i bemötandet av Europas mer än 65 miljoner personer med någon slags funktionsnedsättning.

Med råd, tips, tester och instruktionsfilmer visas hur man kan erbjuda gäster med funktionsnedsättningar optimal service.

Utbildningen är en av hotellkoncernens många kurser och träningar kring tillgänglighet som finns framtagna för de egna medarbetarna, men eftersom marknaden utvecklas snabbt och frågorna är högaktuella har Scandic valt att göra utbildningen tillgänglig för alla via hemsidan.

Förhoppningen är att utbildningen, vilken belyser några av alla funktions-nedsättningar som finns, ska engagera många också utanför Scandic. Inte minst de som arbetar inom resor och turism.

– Det fina med den nya utbildningen är att alla kan lära sig något av den, oavsett om man arbetar inom hotellbranschen eller i någon annan servicenäring, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör inom Scandic. Genom att följa gästens väg genom hotellet och stanna upp i receptionen, hotellrummet och restaurangen kan vi belysa svåra och ibland kanske också känsliga frågor i de olika miljöerna.

– Mycket handlar om bemötandet – att behandla alla lika men samtidigt veta och förstå hur man tillsammans kan lösa de speciella behov och frågor som kan uppstå kring olika funktionsnedsättningar, säger han.

Enligt Förenta Nationernas turismorgan, UNWTO, har cirka en miljard människor på jorden någon slags funktionsnedsättning idag. Det motsvarar 15 procent av den samlade befolkningen. Antalet växer snabbt eftersom vi lever längre och samtidigt reser vi mer också som äldre.

– Behovet av att lära mer om funktionshinder och dela med sig av sina kunskaper är stort och snabbväxande, precis som antalet resande gäster med funktionsnedsättningar, säger Frank Fiskers, koncernchef för Scandic.

Scandic är den första hotellkedjan i världen som lägger ut fullständig tillgänglighetsinformation för samtliga 160 hotell på nätet. Varje Scandichotell har en egen sida med speciell information om hotellet och dess bekvämligheter.

Idag är utbildningen på engelska, men ska efterhand lanseras även på svenska, norska, danska, finska och tyska.