platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
GBTA: Så används SMM-program i Nordamerika

"Strategic Meeting Management 2013" heter en nyligen publicerad rapport som har tagits fram av Global Business Travel Association, GBTA. Rapporten utvärderar läget för Strategic Meeting Management-programmen, SMM, i Nordamerika.

Frågorna ställdes till 335 personer inom GBTA i USA och Kanada under mars och april i år, för att utvärdera den ökande användningen av SMM-program och de fördelar och utmaningar företag möter när man satsar på dem.

I undersökningen kom man fram till att SMM-program allt oftare används av företag och organisationer. Över hälften (52 %) av de tillfrågade arbetar för företag som använder ett sådant program på plats eller har ett under utveckling.

Majoriteten av de svarande ansåg att deras företags SMM-program har gynnat deras organisationer så att de kan:

• Göra större kostnadsbesparingar (76 %)

• Effektivisera mötes- och eventprocesserna (76 %)

• Fördela resurser och ta tillvara besparingarna på ett bättre sätt (67 %)

 

Av de som svarade och inte har ett SMM-program, svarade 41 procent att de tror att företaget har ett sådant program inom de närmaste tre åren. Något som pekar på att  betydligt fler personer inser betydelsen av  de här programmen för sitt företags eller  sin organisations utveckling.

Trots växande acceptans svarade bara 37 procent av de tillfrågade att deras program har använts för att hantera företagets globala events. Det utgör samtidigt stora möjligheter för att fler ska använda strategiska mötesprogram, särskilt inom multinationella organisationer och företag.

Undersökningen fann också att stödet till SMM från företagsledningen är väldigt betydelsefull. Femtioåtta procent av de tillfrågade svarar att utan ledningens stöd lyckas inte programmen.

Tre av fem respondenter (59 %) från företag som inte har SMM-program idag, säger att utan ett initiativ från högsta ledningen så kan inga program varken påbörjas eller överleva.

– Mötesplaneraren måste visa företagsledningen vilka värden som tillförs. Förstår ledningen hur SMM-program kan hjälpa bolag och organisationer att få ut det mesta av sina möten och events ekonomiska planering är de mer benägna att kämpa för och utveckla programmen, säger Joseph Bates, vice vd för GBTAs undersökningar.

Att på ett professionellt sätt presentera fördelarna med SMM till företagsledning och därmed förbättra företagets möten, gör man enligt mötesplanerarna inom GBTA genom att använda alltmer data och analyser för att hantera sina möten.

Sjuttio procent av företag med ett SMM-program använder ny teknik för att samla in uppgifter för att kunna hantera sina program bättre. I vissa fall utvecklar man egna subprogram och tekniska genvägar för att samla in så mycket grunddata som möjligt. Bäst användningsområden för datainsamling inkluderar idag:

 

• Registrering av möten (79 %)

• Registrering av deltagare (75 %)

• Skapa och delge detaljerad rapportering (72 %)

• Förbättra budgetering, redovisning och därmed skapa bättre förutsättningar för uppföljning av mötet (69 %)

• Att bli bättre på att hitta lämpliga mötesplatser och anläggningar (60 %)

 

Kari Wendel, SMMC, senior director, SMM Strategy och Solutions, CWT Meetings & Events, som har sponsrat undersökningen, säger att vill man bli professionell när det gäller möten krävs en stor investering för många företag, och att det är orsaken till varför programmen används allt oftare.

– Vi har tekniken som möjliggör insamlandet av viktiga data som i sin tur är grunden för våra nödvändiga analyser. Men det är upp till mötesplanerarna att skapa en välgrundad, genomförbar beslutsbaserad berättelse på vad de insamlade uppgifterna säger oss.

– De ska dessutom kunna kommunicera värdet av det övergripande SMM-programmet till företagsledningen för att säkerställa stödet till att få fortsätta att utveckla programmen, säger Kari Wendel.