platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
Flygnytt
Emirates lanserar nya kabiner
till sin Boeing 777-flotta.
Sustainability
Internationell hållbarhetskonferens
vid Ekonomihögskolan i Lund.
200 deltagare
​Grön infrastruktur
fyller Vattendagarna i Halmstad.
Omvärldsanalys
Digitalt fokus ger 13% lyft för Danmark
på tyska mötesmarknaden.
Mat & Möten
Nya kökschefer när Park Inn by Radisson Lund
satsar på bistromeny med lokala råvaror,
RSS
rss_icon
Länkar
Första bokningsbolag med klimatpositiva möten

Många kunder väljer att lägga sitt möte på en miljöcertifierad anläggning och fler och fler anläggningar väljer att göra just detta – miljöcertifiera och/eller klimatneutralisera sin verksamhet. Men det finns faktiskt ett steg till att gå, som förvånansvärt få har gjort. Nämligen att förutom att även bli en klimatpositiv verksamhet också hjälpa kunden att minska sin miljöpåverkan.

– Idag är miljö och framför allt klimat högaktuella ämnen i samhällsdebatten men även i mötesindustrin, säger Katarina Niss, delägare i bokningsföretaget Peppar Svensk Mötesdesign.

– Vi erbjuder kunden att ta ett steg längre i sin miljöhänsyn. Kunden ges möjlighet att göra sitt möte eller konferens inte bara klimatneutral utan även - klimatpositiv! På det viset kan kunderna välja att faktiskt bidra ännu mer till att minska sin klimatpåverkan och kompensera i form av köp av utsläppsrätter.

–  Genom vårt klimatverktyg räknar vi fram halten av koldioxid som mötete eller konferensen genererar, oavsett hur stor eller liten sammandragningen är. Vi nöjer oss inte med att enbart lova klimatneutralisering utan kunden erbjuds att kompensera sitt möte så att den blir klimatpositiv, genom köp av utsläppsrätter via SNF, Sveriges Naturskyddsförening.

– Vi är väl närmast förvånade över att ingen annan erbjuder denna tjänst. En del flygbolag ligger långt före eftersom de sedan länge erbjuder möjlighet att klimatkompensera flygresan för såväl privatpersoner som företag.

Peppar Svensk Mötesdesign lever som de lär, de är idag ett klimatneutralt företag och har gjort verksamheten Klimatpositiv.

– Utöver den mängd koldioxid vi producerar genom vår verksamhet idag väljer vi att kompensera med ytterligare 15 procent. Kompenseringen sker genom Svenska Naturskyddsföreningen som vi ger i uppdrag att köpa utsläppsrätter. Samtidigt stöder vi SNF:s arbete med klimatfrågor.