platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
RSS
rss_icon
Länkar
Succé för SM-veckan 2013 i Halmstad

Den fjärde upplagan av SM-veckan i Halmstad i somras blev ett genombrott med 31 idrotter, 7 000 deltagare och över 200 nya svenska mästare.

En rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att  59 000 besökare genererade ett turismekonomiskt netto på över 60 miljoner kronor.

– SM-veckan blev en vecka som vi har glädje av länge. Vikten och nyttan av evenemang, som kommer så många olika näringsgrenar och – inte minst – föreningslivet tillgodo, har visat att Halmstad sticker ut som evenemangstad, säger kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf.

SM-veckan startades år 2009 som ett projekt. Fyra år senare är evenemanget ett permanent och årligen återkommande, och arrangeras av Riksidrottsförbundet, Sveriges Television tillsammans med en värdstad sommar och vinter.

Halmstad har varit värdstad två gånger, sommaren 2011 och i år. Redan 2011 slogs rekordet i antal deltagande idrotter, med totalt 20 stycken. I år deltog 31 idrottsgrenar. Antalet idrotter har sedan starten mer än femdubblats.

Över 140 mediarepresentanter genererade artiklar över hela Sverige. SVT sände många timmar och trots vackert sommarväder blev antalet tv-tittare stort.

Arrangörerna satsade mycket på värdskapet, bland annat gjordes en utbildning för deltagande förbund. Uppfattningen av värdskapet mättes och gav bra resultat.

– I Halmstad fick konceptet SM-veckan ett publikt och medialt genombrott. Mixen av etablerade idrotter med världsstjärnor som Charlotte Kalla och Sara Sjöström, tillsammans med morgondagens idrotter som streetbasket och roller derby, gör veckan till ett vinnande koncept, säger Patrik Wigelius, marknadschef Riksidrottsförbundet.

– Vi märker ett allt större intresse hos RFs medlemsidrotter att få bli en del av framtida SM-veckor och det råder en stor konkurrens mellan landets kommuner om att få vara värd för evenemanget, säger han.


Fakta:

• Antal idrotter: 31

• Antal SM-mästare: 203

• Antal deltagare: 7 000 personer

• Antal medföljande: 2 000 personer

• Antal besökare: 59 000 personer

• Sällskapsstorleken i genomsnitt: 2,7 personer

• Medelåldern på tävlande: 29 år

• Medelåldern på besökare: 41 år

• Som deltagare och medföljare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 3,1 dagar

• Som besökare: 2,5 dagar

• Övernattning i Halmstad för deltagare och medföljande: 3,4 nätter

• Övernattning för besökare: 4,5 nätter

• Generell turistekonomisk omsättning*: ca 87 miljoner kr, ökat med 50 miljoner kr SM-veckan 2011

• Specifik turistekonomisk omsättning*: ca 62 miljoner kronor

• SM-veckans omsättning har bidragit till: 54 årsverken. (Ett årsverke är ett arbetstillfälle för en person på heltid under ett år, ett årsverke kräver 1,6 miljoner kr.)

• Turistkronan: en deltagare spenderade i genomsnitt 669 kr per dygn, medföljande 851 kr per dygn, en åskådare 801 kr per dygn. De största delarna i den så kallade turistkronan utgör logi, mat och shopping.

 

Värdskapet:

Rapporten från HUI visar att värdarnas tillgänglighet var mycket god och motsvarade besökarens förväntningar med 92 procent. Värdarnas bemötande var många nöjda med, 97 procent uppgav att bemötandet var bra eller mycket bra. 64 procent  av besökarna angav SM-veckan som primär besöksanledning, 26 procent  har angivit semesterresa.

Utöver SM-veckan angav 60 procent  av besökarna att man solade och badade, 50 procent angav att de ägnat sig åt shopping, man angav också besök på entrebelagda attraktioner, släkt och vänner och andra evenemang.

 

Mediebevakning:

Över 200 medierepresentanter var ackrediterade under veckan. De genererade 2 137 artiklar – med 125 miljoner potentiella läsare med ett annonsvärde på 35,5 miljoner kronor. Från Piteå i norr till Trelleborg i söder har det skrivits om SM-veckan i Halmstad.

 

SVT har sänt 26 timmar och 29 minuter, beräknas ha genererat 9,1 miljoner tittare. SVT Play: 54 timmar och 15 minuter, beräknas ha genererat 61 00 besökare och 160 000 starter.

 

*Specifik turistekonomisk omsättning omfattar endast de turister som angivit SM-veckan som primär reseanledning, i den generella turistekonomiska omsättningen ingår samtliga turister i undersökningen.

 

Undersökningen är gjord av Handelns Utredningsinstitut, och bygger på 1 400 intervjuer. Tre målgrupper ingår i undersökningen: deltagare, medföljande och övriga åskådare (aktiva åskådare i evenemanget ej bara förbipasserande).