platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
affärer
Scan X Group
har köpt DMC Scandinavian Incentives.
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
på nytt uppdrag
Yasuragi anställer
Markus Hellgren som ny Trevenue Manager.
på nytt uppdrag
Karin Mäntymäki
från Visit Stockholm ny ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.
På nytt uppdrag
UKK rekryterar konferenschef
med Uppsalarötter och internationell erfarenhet.
innovation
Clarion Hotels
lanserar ny teknisk lösning för roligare möten.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökat internationellt intresse för Formex
I helgen avslutades Formex, den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Totalt hade mässan 20 703 besökare från 9 413 företag. Elva procent av företagen var från länder utanför Sverige, vilket är en ökning jämfört med tidigare.

– Tidigare hade vi sju procent utländska besökare, och eftersom de svenska företagen oftast tar med sig fler medarbetare än de utländska är elva procent utländska företag en betydande ökning. Vi hade också en stor tillströmning av nya utställande företag, 167 stycken jämfört med 138 förra hösten, säger Chicie Lindgren på Stockholmsmässan som är projektchef för Formex.

Det totala besökarantalet sjönk något, från 23 407 besökare förra hösten till årets 20 703.

– Jag hörde från många utställare att de fått in bra med order under mässan även om besökarna var något färre, vilket tyder på att vi hade de viktiga kärnbesökarna på plats.

Från och med nästa Formex, den 15-18 januari 2014, flyttar mässan – efter önskemål från många utställare och besökare – från nuvarande torsdag-söndag till onsdag-lördag.

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och genomförs två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen och välkomnar 850 utställare, 25 000 fackbesökare samt 850 medierepresentanter.

Årets vinnare av designpriset Nova blev Mattias Stenberg från Studio Vision. Enligt juryns motivering får han priset för ”ett formspråk präglat av en självklar säkerhet”.

 

Bilden: Pristagarna i Formextävlingen Nova, Mattias Stenberg, tvåa från vänster.