platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
RSS
rss_icon
Länkar
Skånsk turism satsar på utveckling och tillväxt

Under de senaste tio åren har omsättningen för turismen i Skåne ökat med inte mindre än femtio procent. Under 2008 spenderade besökarna i Skåne 17,5 miljarder kronor. Samtidigt har antalet anställda i näringen fördubblats och är nu uppe i 12 300 anställda i 3 500 företag. Det innebar 1,9 miljarder kronor i skatteintäkter under förra året.

— Ökningen är mycket kraftig, säger Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne, och trots lågkonjunkturen ser vi positivt på framtiden. Även om vi inte förväntar oss markant stigande besökssiffror, vi räknar med en ökning på 2 procent under 2009, så vi är optimistiska när det gäller omsättningen och sysselsättningen i näringen. Vi ökar nu takten och satsar hårt i uppförsluten, det har visat sig ge resultat i andra branscher.

— Vi räknar med att lågkonjunkturen och valutasituationen gör att fler svenskar semestrar i Sverige. Och Skåne är attraktivt. Fyra av tio svenskar som har besökt Skåne säger i våra undersökningar att de vill återvända. Vi räknar också med att fler danskar kommer hit och ett skånebesök ska bli lika naturligt för dem som att resa i Danmark. Därför satsar vi 13 miljoner kronor under de närmsta tre åren för att marknadsföra Skåne i Danmark. Satsningen gör vi tillsammans med Visit Sweden och skånska turismföretag.

Tourism in Skåne ser det också som sin uppgift att hjälpa den skånska turismen att navigera rätt i lågkonjunkturen. Resmålen och turistupplevelserna i Skåne ska bli ännu mer lockande. Idag bidrar både EU, Länsstyrelsen, Region Skåne och en rad andra organisationer med ekonomiska bidrag till turismen. Att effektivt samordna dessa insatser är också en uppgift för Tourism in Skåne.

På årets stora turistmässa TUR-mässan i Göteborg, som hålls den 19–22 mars, satsar Skåne extra på två besöksgrupper, nämligen bussresearrangörer och mötesköpare. Tillsammans med utställarna i Skånemontern bjuder man därför in till två informationsluncher för dessa målgrupper.